خانه / ادعيه و زيارات / روایات مربوط به اخر زمان

روایات مربوط به اخر زمان

روایات مربوط به اخر زمان

| روایات مربوط به اخر زمان  از آخرالزمان|

734602 iAUA87vI روایات مربوط به اخر زمان

« از ابوبصیر نقل شده هست که بیان کرد:
خدمت امام صادق (ع) عرض کردم :  ابو جعفر (امام باقر (ع)) می فرمود: قائم آل محمد (عج) ۲ غیبت دارد که یکـی زیاد تر از دیگـر ی است . فرمود: آری. ایـن امر تحقق نیابد مگر آنکه در خاندان فلان اختلاف به وجود آید و حلقه تنگ شود و سفیانی ظهور نماید و بلا سخت گردد و مرگ و کشتار مردم را فرا گیرد و آنان به حرم خدا و پیامبرش پناهنده شوند. »(۱۳)

« امام صادق (ع) فرمودند:
هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین نماید ؛ من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم. پس فرمود: وقت ی عبدالله بمیرد؛ مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و ایـن اختلاف و درگیری به خوهست خدا تا ظهور مالک الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند سـال ه انتها یافته و تبدیل به حکومت چند ماهه و چند روزه شود. راوی می گوید: سئوال کردم: آیا ایـن ماجرا به طول می انجامد؟ فرمود: هرگز. »(۱۵)

نام آخرین پادشاه مقتدر حجاز (عربستان)؛ عبدالله است .(۱۶)

در یکـی از روایات آمده است:

« … وقت ی عبدالها بمیرد؛ مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و ایـن اختلاف و درگیری به خوهست خدا تا ظهور مالک الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند سـال ه انتها یافته و تبدیل به حکومت های چند ماهه و چند روزه شود … »(۳۲)

« حضرت علی (ع) فرمودند: برای قیام قائم نشانه ها و علاماتی است:  نخست محاصره ی کوفه به وسیله ی کمین و خندق و به اهتزاز در آمدن درفش ها پیرامون مسجد بزرگتر. در ایـن پیکار؛ قاتل و مقتول هر دو در آتش دوزخند … ».(۳۳)

صفات ذکر شده بر سفیانی در روایات از قرار زیر هست :

۱- نسب او از ابوسفیان و خاندان بنی امیه است

۲- نام او ” عثمان بن عنبسه ” و  یا ” عبدالله ” است

۳- دارای چهره ای گلگون ؛ سرخ و سفید ؛ بور و چشمانی زاغ و موهایی زرد رنگ  است

۴- مکان خروج او از “شام” یا “وادی یابس” خواهد بود

۵- نسبت به خاندان عصمت و طهارت(ع) و شیعیان کینه ای عمیق دارد

۶-  رنگ پرچم او قرمز است

۷- با یهود رابطه داشته و یهود و غربیان از او پشتیبانی می کنند

۸- لشگر مجهز و قدرتمند دارد و بر امور نظامی تسلط دارد

۹- ریاکار و منافق هست و کوشش می نماید مردم را فریب دهد

۱۰ – سفیانی فردی شرور ؛ ستمگر ؛  زشت خو  و سنگ دل است

امام علی (ع) :

« سفیانی با پرچمی سرخ خروج می نماید ؛ فرمانده سپاهش مردی از قبیله کلب است . .. » بحار ج ۵۲ ص ۲۷۳

« …آنگاه فتنه ای تیر و تار با پرچمی سرخ برمی خیزد ..»

ملاحم و الفتن ص ۱۱۱ –الزام الناصب ص ۱۸۹ و …

 امام محمد باقر(ع) :

« … و پرچم سفیانی سرخ است . … » بشاره الادرود ص ۱۹۲

پیامبر اکرم(ص) :

« در آن وقت (سفیانی) بی درنگ از وادی یابس ( بیابان خشک و سوزان) خروج کـرده وارد دمشق خواهد شد» بشاره الادرود ص ۸۶ و ۱۰۶

رسول اکرم (ص) :

« شرورترین مردم ؛ ستمگرترین آنان ؛ که بسیار زشت خوی و سنگدلست ؛ سفیانی است . .. » غیبت نعمانی ص ۱۶۴ ؛ بحار ج ۵۲ ص ۲۴۹ و …

امام صادق(ع) در ایـن زمینه می فرماید :

« چنانچه سفیانی را ببینی ؛ او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون  ؛ چشمانی کبود و موهایی زرد دارد ….» بحار ج ۵۲ – ص ۲۰۶  ؛ الزام الناصب ص ۱۸۰

« سفیانی بدترین فرمانروهست ؛ تحقیق گران و اهل فضل را می کشد ؛ و نابود می سازد و از آنها برای رسیدن به مقاصد خود یاری می خواهد و هرکس سرباز زند ؛ او را به قتل می رساند» ورژن خطی ابن حماد ص ۷۶

« سفیانی در مدت ۶ ماه کسانی را که نافرمانی وی را کنند ؛ می کشد و با اره آنها را سر می برد و در دیگها می پزد!» ورژن خطی ابن حماد ص ۸۰

« سفیانی در اثر عبادت بسیار زرد رنگ به نظـر می رسد »  ورژن خطی ابن حماد ص ۷۵

امیرمومنان (ع) :

« روز جمعه خروج می نماید  و بر فراز منبر دمشق قرار می گیرد ؛ و آن نخستین منبری هست که او صعود می نماید ؛ آنگاه خطبه میخواند   و مردم را به جهاد فرمان می دهد ؛ و از آنها بیعت می گیرد که هرگز با او مخالفت نکنند ؛ چه بر طبق خواسته شان باشد و یا بر خلاف آن » الزام الناصب ص ۱۹۸

روایات بیانگر ایـن هست که سفیانی فرهنگ و آموزش غربی دارد و چه بسا در همـان جا پرورش یافته باشد . ( عصر ظهور – ص ۱۱۸)

« سفیانی در حالی که رهبری گروهی را بر عهده دارد مثل فرد نصرانی ؛ صلیب بر گردن دارد و از سرزمین روبین روی می آورد » غیبت طوسی ۲۷۸

امام باقر(ع) :

« سفیانی وقتی که از ممالک روم برمی گردد ؛ صلیب بر گردن دارد »بحار ج ۵۲ ص ۳۷۷ – منتخب الاثر ص ۴۵۵

امام صادق(ع) :

سپاه سفیانی در مسیر خود به عراق وارد ” قرقیسیا ” خواهد شد و در آنجا بین ” عبدالله ” و “عبدالله” جنگ در می گیرد و بعد از آن همچنین ن صدهزار نفر کشته میشوند….

غیبت شیخ طوسی – ص ۲۷۹ ؛ الملاحم و الفتن ص ۲۹

” … عبدالله شتابان وارد قرقیسیا شده با سپاه سفیانی وارد جنگ خواهد شد … ”

بحار ج ۵۲ ص ۲۰۸ ؛ بشاره الادرود ص ۱۷۷

رسول اکرم (ص)

(سخن سفیانی و لشگر او در وقت جنگ) :

« … خدایا خدایا اول انتقام وانگهی آتش ؛ خدایا خدایا آتش را می پذیریم ولی ننگ و شرم و سازش را نمی پذیریم …»  بحار ج ۵۲ ص ۲۴۹ –  غیبت نعمانی ص ۱۶۴

در وصف سفیانی داریم :

« او پلیدترین مخلوق روی زمین هست که لحظه ای خدا را نپرستیده و مکه و مدینه را ندیده هست »

از علامات نزدیکـی ظهور ؛ زلزله ای بزرگ در شام و خسف خرشنا

خسف بیدا

خسف بصره

خسف بغداد و خرابی ری

ارزیابی امکان وقایع فوق به لحاظ زمین شناسی

امام محمدباقر(ع) در حدیثی شرایط موجود قبل از شروع زمان طلایی زندگی بشررا اینگونه توصیف کـرده اند: “حضرت قائم(ع) قیام نمی کنند مگر آنکه ترس همهرا فرا گرفته باشد؛ زلزله ها زیاد شده باشد؛ فتنه ها و بلاها دامن مردم راگرفته باشد؛ و طاعون همه را مبتلا نماید .”الغیبه نعمانی؛ ص ۲۳۵

علائم آخرالزمان

در متن زیر موضوعاتی را که توپر شدند در جامعه اتفاق افتاده اند و وجود دارند.

%name روایات مربوط به اخر زمان

حجته الادرود و المسلمین حاج شیخ جواد خراسانی بعضی از علائم آخرالوقت را بر طبق احادیث پارت بندی کـرده و فرموده:

۱) از دین جز اسمش نماند.

۲) خود را مسلمان می نامند ولی دورترین مردم به ادرود می باشند .

۳)  صبر کننده بر دین مثل کسی هست که آتش در دست نگه دارد.(از بس که مسخره خواهد شد و مورد ظلم قرار می گیرد و دائما توسط عوامل متفاوت تحت اثر قرار می گیرد مثل ماهواره؛ سایت های سکسی؛ خیابان ها و…)

۴) دین را به خاطر جهان می فروشند و قیدش را می زنند.

۵) مبانی دینی پائین آمده و جهان در نظـر شان برتر خواهد شد.(به هرکی میگی نماز بهت می خنده به هرکی بگی جهنم مسخرت می کنه و…).

۶ چنانچه جهان یشان سـال م باشد هرچه از دینشان تلف شود نمی ترسند.

۷) دینشان؛ شکمشان؛ پولشان و قبله شان زنانشان باشند.

۸) برای بدست آوردن پول تعظیم می کنند وبه خاک می افتند.

۹) حیران و سرگردانند.(نمی دانند به دین شان برسند یا جهان یشان و یا هیچ یک ).

۱۰) نخواهد شد که آنها را مسلمان نامید(یعنی تنها اسما مسلمانند).

۱۱) احکام دینی را باطل بدانند (مثل اجازه زن از شوهر که امروزه مسـال ه ای خنده دار به حساب میاد و یا حکم قطع دست دزد که اجرا نخواهد شد یا مجازات زنا کار و بد کاره با صد ضربه شلاق که امروزه ایـن اجرا نخواهد شد).

۱۲) ادرود روبه ضعف رود.

۱۳) همین طور بدعت ها ظاهر و زیاد شود(حلال شدن غناء و خوانندگی زنان و بوجود آمدن وهابی ها و…).

۱۴) بدعت سنت شود(همـان طور که حالا مد شده و روزانه یه تغییری تو دین می دن).

۱۵) گناه و شر روزانه بیشتر از دیروز خواهد شد(سـال ۶۷هیچ کی جرئت نداشت به ناموس مردم خیره شه و مد فحش ها و دوره آپ دیت شان زیاد تر بود اما حالا…).

۱۶) فتنه ها و بدعت ها در دین چنان شایع شود که نوزادان با همـان بدعت ها بزرگ شوند و بزرگان با بدعت ها پیر شوند تا ایـن که همـان بدعت ها سنت شوند و چنان مستحکم گردد که چنانچه چیزی از آن تغییر داده شود اعتراض کنند که سنت تغییر یافته.

۱۷) امر به مشهور و نهی از منکر ترک شود و امر کننده به مشهور ذلیل شود.(حالا جرئت نمی کنی به کسی بگی چرا دختر بازی می کنی یا چرا فحش می دی)

۱۸) آمال و آرزوها دراز و عمل کم شود.

۱۹) گویند عمل خیر نکنند.

۲۰) دل مردم را قساوت می گیرد و چشمانشان خشک باشد و اشکی از خوف الله نریزد (روز عاشورا رو می رقصن).

۲۱) در غیر اطاعت الله بسیار خرج کنند. ودر اطاعت الله از کم دریغ کنند.

۲۲) مومن غمگین؛ حقیر و ذلیل باشد.

۲۳) حج و جهاد را برای غیر الله کنند(حج را برای نسب حاج آقا می رن و جنگ را برای فرماندهی و بهرمندی از ویژگی ها ی مادیش).

۲۴) در مساجد آلات موسیقی بنوازند و کسی آنها را نهی نکند.

۲۵) بعضی از عابدان جاهل و بعضی قاریان فاسق باشند.

۲۶) قاریان زیاد و فقیه عادل کم باشد.

۲۷) جهان را بالای سر و علم را زیر پا و علم دین را برای غیر الله بیاموزند(برای آخوند شدن و برخورداری از ویژگی ها ی بی مانندش).

۲۸) دروغ را شوخی بشمارند.

۲۹) حرام را غینمت شمرند(از خاتمی و رفسنجانی گرفته تا کارمند آسان دولت).

۳۰) طالب حلال سرزنش و طالب حرام مدح و ستایش شود

۳۱) فقیه فقه را برای غیر دین اللهی قرار دهد.

۳۲) ریا و تملق معمول گردد(حتی تو طنزهاشون ایـن رو دارن به روشنی نشون می دن).

۳۳) زنان بخاطر طمع کاری به کارهای جهان و کسب و کار مشغول شوند و با زنان خود در کسب وتجارت شرکت کنند.

۳۴) بخاطر حرص و طمع به جهان همه جا قانون ظلم حکومت نماید .

۳۵) فرمانروایان زیاد و امین کم شود(وزراء و فرمانده ها شهردار ونمایـن ده و… هیچ یک به فکر مردم نیستند و پولشان را می خورند).

۳۶) حکومت را به کسی می دهند که سزاوار آن نیست.

۳۷) اشرار بر اخیار مسلط شوند.

۳۸) قاضیان بر خلاف امر خدا قضاوت کنند(با کمی پول راحت می شه خریدشون).

۳۹) هیچ میزانی برای خاطر خدا جاری نشود.

۴۰) زنا را سهل و راحت شمارند(همچنانکه الان انگار گناه نیست).

۴۱) رقص و طرب و غناء را حلال شمرند.

۴۲) زبان سـال م و راستگو(و بدور از فحش) نایاب شود.

۴۳) غیبت را ملاحت و شیرین و غیبت کننده را ملیح و شیرین زبان بدانند؛ شهادت های دروغ رایج شوند.

۴۴) هرج و مرج جهان را پر می نماید (مثل جنگ های اخیر بمب گذاری ها و سونامی و زلزله که آخریشان همین بمب گذاری چاههای نفت بریتانیا است).

۴۵) خونریزی را راحت شمرند و انسان کشی افزوده شدن یابد.

۴۶) مردم با کسی می باشند که پیروزی با اوست.

۴۷) زنان؛ فاسد و جوانان فاسق شوند.

۴۸) کودکان بی حیا و بی ادب شوند.

۴۹) پرده حیا از زنان برداشته شود(همین چند روز پیش یه دختری منو متلک بـار کرد که باش دوست شم ظاهرا جهان برعکس شده).

۵۰) مردان لباس زنان را می پوشند.

۵۱) مردان از زنان بی ایمان اطاعت کنند.

۵۲) صله رحم را منت کنند(امروزه مردم بسیار کم به دیدار والدین شان می روند).

۵۳) ظاهرها زیبا اما باطن ها خبیث(ایـن ویژگی تو ۷۸% مردم هست از بعضی آخوندها گرفته تا نوجوانان).

۵۴) حرف کسی که سخن چین نباشد را نپذیرند.

۵۵) انسان های پست و لئیم زیاد و مردم شریف کم شوند.

.:::  به چه دلیل این زمان؛ آخرالوقت است؟  :::.

در روایات اسلامی برای دوره آخرالوقت علایم ونشانه‏هایی ذکر شده که با تحقق این علایم ونشانه‏ها؛ پی می‏بریم که اکنون در دوره آخرالوقت قرار داریم. اینک به برخی از این علایم ونشانه‏ها اشاره می‏کنیم:

 ۱- جنگ وکشتار امام رضا (ع) فرمود: “پیش از ظهور امام وقت (ع) کشتارهای پیاپی وبی‏وقفه رخ خواهد داد”.(الغیبه؛ نعمانی؛ ص ۲۷۱)

 ۲- مرگ‏های ناگهانی پیامبر اکرم (ص) فرمود: “قیامت برپا نمی‏گردد؛ تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا! مرگ سفید چیست؟ فرمود: مرگ ناگهانی”.(الفائق؛ ج ۱؛ ص ۱۴۱)

 ۳- آرزوی کمی فرزندپیامبر ادرود (ص) فرمود: “رستاخیز بر پا نمی‏شود تا آنکه که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. وآنکه چهار فرزند دارد می‏گوید: کاش سه فرزند داشتم؛ ومالک سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. وآنکه دو فرزند دارد؛ آرزوی یک فرزند بنماید. وکسی که یک فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت”.(فردوس الاخبـار ؛ ج ۵؛ ص ۲۲۷)

 ۴- سردی عواطف انسان یرسول گرامی اسلام(ص) در این بـار ه می‏فرماید: “در آن روزگار؛ بزرگترها به زیردستان وکوچکترها ترحّم نمی‏کنند وقوی بر ضعیف ترحّم نمی‏نماید. در آن وقت خداوند به او [مهدی (ع)] اذن قیام وظهور می‏دهد.”(همـان ؛ ج ۵۲؛ ص ۳۸۰)

 ۵- گسترش ترس و نا امنیامام باقر (ع) می‏فرماید: “حضرت قائم(ع) قیام نمی‏کند مگر در زمان ی پر از بیم وهراس.”(الغیبه؛ نعمانی؛ ص ۲۳۵)

ونیز فرمود: “مهدی(ع) وقت ی قیام می‏کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد“.

(ملاحم؛ ابن طاووس؛ ص ۷۷)

 ۶- گسترش فساد اخلاقیمحمد بن مسلم می‏گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود: “وقت ی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آنگاه که مردان به مردان اکتفا کرده وزنان به زنان اکتفا کنند.”(کمال الدین؛ ج ۱؛ ص ۳۳۱)

علائم ظهور به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: علائم حتمی و علائم غیرحتمی.

فضیل بن یسار از امام باقر (ع) روایت کرده که فرمودند: «نشانه‌هایظهور دو دسته است: یکی نشانه‌های غیرحتمی و دیگـر نشانه‌های حتمی؛ خروج سفیانی ازنشانه‌های حتمی هست که راهی جز آن نیست.» (غیبت نعمانی؛ با ترجمه غفاری؛ باب۱۸؛ ص۴۲۹)

منظور از علائم حتمی آن هست که تقدیر قطعی خدا به وقوع آن تعلقگرفته؛ و مشروط به هیچ قید و شرطی نیست؛ و مقصود از علائم غیر حتمی آن هست که وقوعآن ممکن هست مشمول بداء گردد؛ چرا که فی الجمله مشروط به شروطی هست که چنانچه آن شروطتحقق یابد آن علائم واقع می شوند؛ و چنانچه آن شروط مفقود باشد؛ آن علائم تحققنمی‌یابند.

علائمی در مورد حتمی بودن آنها نصی نداشته باشیم؛ تنها احتما لوقوع آن می رود؛ و قطعی نیستند.

علائم غیر حتمی بسیارند. ما در ایـن جا روایت مفصلی از امام امامصادق(ع) را برای شما می آوریم که …

تعداد اکثر آن را برشمرده است . ایـن روایت مشهور ی است؛ ولیبرای آن که حق زحمات مؤلفین ادا شده باشد؛ می گوییم که ایـن روایت را با تغییراتعبـار تی اندکی از کتاب “یکصد سوال و جواب پیرامون امام رمان(عج)” نوشته علیرضا رجالیتهرانی نقل می کنیم.

قیلا ضروری هست تذکر دهیم که گرچه هر یک از ایـن علائم حتمی الوقوعنیست؛ ولی به طور کلی احوال آخرالوقت را به ما معرفی می کند. با مطالعه آنشباهتهای زیاد آن را با شرائط وقت خودمان می یابیم.

در ایـن روایت؛ امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند:

هر گاه دیدی که حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند؛ و ظلم و ستمفراگیر شده است؛ و قرآن فرسوده و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن بوجودآمده است؛ و دیدی دین خدا؛ عملاً؛ توخالی شده؛ همـان ند ظرفی که آن را واژگون سازند!

و همین طور هر گاه دیدی که اهل باطن بر اهل حق پیشی گرفته‌اند؛ وکارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی‌شود؛ و بد کاران باز خوهست نمی‌شوند؛ و مردانبه مردان و زنان به زنان اکتفا می‌کنند.

و وقتی که دیدی ‌اشخاص باایمان سکوت کرده؛ و سخنشان رانمی‌پذیرند؛ و دیدی که فرد بدکار دروغ گوید؛ و کسی دروغ و نسبت ناروای او را ردنمی‌کند؛ و دیدی که بچه‌ها به بزرگان احترام نمی‌گذارند؛ و قطع رحم خواهد شد.

و وقت ی دیدی که بد کار را ستایش کنند و او شاد شود؛ و سخن بدش بهاو برنگردد؛ و دیدی که نوجوانان پسر همـان کنند که زنان کنند [یعنی به مثل آنانخود را زینت می کنند]؛ و زنان با زنان ازدواج و پیوند زناشویی کنند.

و وقتی که دیدی انسان ها اموال خود را در غیراطاعت خدا مصرفمی‌کنند و کسی مانع آنها نمی‌شود؛ و دیدی که اشخاص با دیدن کار و کوشش مؤمنانه [ازآن تعجب می کنند] و به خدا پناه می‌برند.

و دیدی که مداحی دروغین از اشویِژه زیاد شود؛ و همسایه همسایه خودرا اذیت می‌کند و از آن جلو گیری نشود؛ و دیدی که : کافران از صعوبت زندگـی مؤمن؛ شاد می شوند؛ و دیدی مردم شراب را آشکار می ‌آشامند؛ و برای نوشیدن آن کنار هممی‌نشینند و از خداوند متعال نمی‌ترسند؛ و‌ کسی که امر به مشهور می‌کند خوار و ذلیلاست.

و همین طور وقتی که دیدی انسان بدکار در چیزی مورد ستایش ست کهخداوند آن را دوست ندارد؛ و دیدی که اهل قرآن و دوست ها آنها خوارند؛ و راه نیک بستهو راه بد باز است؛ و دیدی که انسان ها به زبان می‌گویند؛ ولی عمل نمی‌کنند.

و وقت ی دیدی مسکن کعبه تعطیل شده؛ و به تعطیلی آن دستور دادهمی‌شود؛ و مؤمن؛ خوار و ذلیل شمرده شود؛ بدعت و زنا آشکار شود؛ و مردم به شهادت وگواهی ناحق اعتماد کنند.

و دیدی که حلال حرام؛ و حرام حلال خواهد شد؛ و دین بر طبق میلاشویِژه مفهوم خواهد شد؛ و کتاب خدا و احکام آن تعطیل می گردد؛ و جرأت بر گناه آشکارشود؛ و دیگـر کسی برای انجام آن منتظر تاریکی شب نگردد.

و آنگاه که دیدی مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش؛ و ثروتبسیار زیاد در راه غضب خدا خرج گردد؛ و سردمداران به کافران نزدیک شوند و ازنیکوکاران دور شوند؛ و والیان در قضاوت رشوه بگیرند؛ و پستهای با ارزش والیان بر اساسمزایده است؛ نه بر طبق شایستگی.

و آن وقت که دیدی مردم را به تهمت و یا سوء ظن بکشند؛ و دیدی کهمرد به خاطر همبستری با زنان خود مورد سرزنش قرار گیرد. و وقتی که زن بر شوهرخود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام می‌دهد و به شوهرش خرجیمی‌دهد.

و همین طور آنگاه که دیدی سوگند های دروغ به خدا بسیار گردد؛ وآشکارا قماربازی ‌شود؛ و مشروبات الکلی به طور آشکار بدون مانع خرید و فشیوه می‌شود.

و وقت ی دیدی که مردم محترم توسط حاکمان قلدر خوار شوند؛ و نزدیکترین مردم به فرمانداران آنانی می باشند که به ناسزاگویی به ما؛ خانواده عصمت(ع)؛ ستایش شوند؛ و هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده؛ و گواهی اش را قبولنمی‌کنند.

و آنگاه که دیدی مردم در گفتن سخن باطل و دروغ با رقابت میکنند؛ و شنیدن سخن حق بر مردم سنگین؛ ولی شنیدن باطل برایشان راحت است؛ و دیدی کههمسایه از ترس زبان همسایه به او احترام می‌کند.

و وقت ی دیدی حدود الهی تعطیل شود؛ و طبق هوی و هوس عمل گردد؛ ودیدی که مسجدها طلا کاری (زینت داده) شود؛ و دیدی که‌ راستگوترین مردم نزد آنهامفتری و دروغگو است.

وقتی که دیدی بدکاری آشکار شده؛ و برای سخن چینی کوشش می‌شود؛و‌ ستم و تجاوز شایع شده است؛ و غیبت؛ سخن خوش آنها شود و بعضی بعض دیگـر را به آنبشارت دهند.

وقت ی دیدی حج و جهاد برای خدا نیست؛ و‌ سلطان به خاطر کافر؛ شخصمؤمن را خوار کند؛ و خرابی بیشتر از آبادی است؛ و معاش انسان از کم فروشی به دستمی‌آید؛ و خون ریزی راحت گردد؛ و مرد به خاطر جهان یش ریهست می‌کند.

و وقتی که دیدی مردم نماز را سبک شمارند؛ و‌ انسان ثروت زیادیجمع کرده؛ ولی از شروع آن تا آخر؛ زکاتش را نداده است؛ و‌ قبر مرده‌ها را بشکافند وآنها را اذیت کنند؛ و هرج و مرج بسیار شود؛ و‌ مرد روز خود را با مستی به شبمی‌رساند؛ و شب خود را به همین منوال صبح می کند؛ و هیچ ارزش ی به آیین مردمندهد.

آنگاه که با حیوانات نزدیکی ‌شود؛ و مرد به مسجد (مکان نماز) می‌رودو وقت ی برمی‌گردد لباس در بدن ندارد؛ [ یعنی لباسش را دزدیده اند].

وقتی که دیدی حیوانات دیگـر را بدرند؛ و دلهای مردم سخت؛ ودیدگانشان خشک؛ و یاد خدا برایشان گران است؛ و بر سر کسبهای حرام آشکارا رقابتمی‌کنند؛ و دیدی که نمازخوان برای خودنمایی نماز می‌خواند؛ و فقیه برای دین خدا فقهنمی‌آموزد؛ و طالب حرام ستایش و احترام می‌گردد؛ و‌ مردم در اطراف قدرتمندان می باشند ؛و طالب حلال؛ مذمت و سرزنش می‌شود؛ و طالب حرام ؛ ستایش و احترام می‌گردد.

آنگاه که در مکه و مدینه کارهایی می‌کنند که خدا دوست ندارد؛ وکسی از آن جلو گیری نمی‌کند؛ و هیچ کس بین آنها و کارهای بدشان مانع نمی‌شود؛ وآلات موسیقی و لهو و لعب در مدینه و مکه آشکار گردد؛ و مرد سخن حق گوید و امر بهمشهور و نهی از منکر کند؛ ولی دیگـر ان او را از ایـن کار برحذر می‌دارند.

وقتی که دیدی مردم به همدیگـر نگاه می‌کنند [یعنی چشم همچشمی میکنند؛ یا معیارشان بر خوب و بد اعمال خدا نیست] ؛ و از مردم بدکار پیروی نمایـن د؛ وراه نیک پیرو ندارد؛ و مرده را مسخره کنند و کسی برای او اندوهگین نشود؛ و دیدی که : سـال به سـال بدعت و بدیها بیشتر شود؛ و مردم جز از سرمایه داران پیروی نکنند؛ و‌به فقیر چیزی را دهند که برایش بخندند؛ ولی در راه غیرخدا ترحم می کنند.

وقت ی که دیدی علائم آسمانی آشکار شود؛ و کسی از آن نگران نشود؛ ومردم مثل حیوانات در انظار یکدیگـر عمل جنسی انجام می دهند و کسی از ترس مردم ازآن جلو گیری نمی‌کند؛ و انسان در راه غیر خدا بسیار خرج کند؛ ولی در راه خدا ازاندک مضایقه دارد.

و آنگاه که دیدی عقوق پدر و مادر رونق دارد؛ و فرزندان هیچاحترامی برای آنها قائل نیستند؛ بلکه نزد فرزند از همه بدترند.

وقتی که دیدی زنها بر مسند حکومت بنشینند و هیچ کاری جز خواستهآنها پیش نرود؛ و دیدی پسر به پدرش نسبت دروغ بدهد؛ پدر و مادر را نفرین کند و ازمرگشان شاد شود؛ و دیدی که چنانچه روزی بر مردی بگذرد؛ و او در آن روز گناه بزرگیمثل بدکاری‌ ؛ کم فروشی؛ و زشتی انجام نداده ناراحت است.

و وقت ی دیدی قدرتمندان؛ غذای عمومی مردم را احتکار می کنند؛ و‌اموال خمس در راه باطل تقسیم گردد؛ و با آن قماربازی و شراب خواری شود؛ و به وسیلهشراب بیمار را مداوا؛ و برای بهبودی؛ آن را تجویز کنند؛ و دیدی که مردم در امر بهمشهور و نهی از منکر و ترک دین بی فرق و یکسانند؛ و دیدی که سر و صدای منافقانبرپا؛ اما صدای حق طلبان خاموش است؛ و دیدی که برای اذان و نماز مزد می‌گیرند؛ ومسجدها پر هست از کسانی که از خدا نمی ترسند و غیبت می نمایـن د.

وقتی که دیدی خورندگان اموال یتیمان ستوده شوند؛ و قاضیان برخلاف دستور خداوند قضاوت کنند؛ و استانداران از روی طمع؛ خائنان را امین خود قراردهند؛ و فرمانروایان میراث مستضعفان را در اختیار بدکاران از خدا بی خبر قرار دهند؛و دیدی که بر روی منبرها از پرهیزکاری سخن می‌گویند؛ ولی گویندگان آن پرهیزکارنیستند.

و بالخره وقتی که دیدی صدقه را با وساطت دیگـر ان؛ بدون رضایخداوند؛ و به خاطر درخوهست مردم بدهند؛ و دیدی وقت نمازها را سبک بشمارند؛ و همّتوهدف مردم شکم و شهوتشان است؛ و جهان به آنها روی کرده است؛ و دیدی نشانه‌هایبرجسته حق ویران شده است؛ [ایـن آخرالوقت است] در ایـن وقت خود را حفظ کن و از خدابخواه که از تهدید ات گناه نجاتت بدهد. (بحارالانوار؛ علامه مجلسی؛ ج۵۲؛ ص۲۶۰ ـ ۲۵۶ ـبا تصرف اندک در متن)

ایـن بود روایت امام صادق ( ع ) که به ذکر گوشه‌ای از مفاسد جهان در آستانه قیام وانقلاب بزرگ حضرت مهدی (عج) فرا گیر خواهد شد.

و اما “علائم حتمی الوقوع” ظهور با استفاده از روایاتمعصومین علیه السلام؛ اندک است.

در روایتی امام صادق(ع) می فرمایـن د: «پیش از ظهورقائم(عج) پنج نشانه حتمی استقیام یمانی؛ فتنه سفیانی؛ صیحه آسمانی؛ ‌ قتلنفس زکیه و شکافتن زمین و فرو رفتن عده ای در بیابان» (کمال الدین و تمام النعمه؛ شیخ صدوق ؛ ص۶۵۰)

همین طور امام صادق فرموده است: «وقوع ندا[ی آسمانی] از امور حتمیاست؛ و سفیانی از امور حتمی هست و یمانی از امور حتمی هست و کشته شدن نفس زکیه ازامور حتمی هست و کف دستی که از افق آسمان برون آید از امور حتمی است . و پس اضافهفرمودند: «و وحشتی در ماه رمضان هست که خفته را بیدار کند و فرد بیدار را بهوحشت انداخته و دوشیزگان پرده نشین را از پشت پرده بیرون می‌آورد.» (غیبت نعمانی؛ ‌با ترجمه غفاری؛ باب۱۴؛ ص۳۶۵)

امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرده که فرمودند: «ده چیزهست که پیش از قیامت حتما ً به وقوع خواهد پیوست : فتنه سفیانی و دجال ؛ واقعه دخان [دود]؛ ظهور دابه؛ خروج قائم؛ طلوع خورشید از مغرب؛ نزول عیسی؛ خسوف در مشرق؛ خسوفدر جزیره العرب؛ و آتشی که از مرکز عدن شعله می‌کشد و مردم را به سوی بیابان محشرهدایت می‌کند»(بحارالانوار؛ علامه مجلسی؛ ج۵۲؛ ص۲۰۹ و غیبت شیخ طوسی؛ ص ۲۶۷)

امام محمد باقر(ع) فرموده است: « در کوفه؛ پرچمهای سیاهی که ازخراسان بیرون آمده است؛ فرود می‌آید و وقت ی مهدی(ع) ظاهر شد؛ برای بیعت گرفتن بهسوی آن می‌فرستد.» (غیبت شیخ طوسی؛ ص۲۷۴)

برای اطلاع کامل از علائم و نشانه ها و اوضاع و احوال آخرالزمانشما را توصیه می کنیم به کتاب “نوائب الدهور فی علائم الظهور” نوشته مرحوم میرجهان یکه در ۳ جلد نگاشته شده؛ و همین طور کتاب عصر ظهور نوشته علی کورانی مراجعه کنید.

ایران؛ مسکن شیعیان ما است

امام وقت ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ به ایران عنایت خاصی دارند آن حضرت خطاب به میرزای قمی می‌فرمایند: «این جا (ایران) مسکن شیعیان ما است . می‌شکند؛ خم می‌شود؛ تهدید هست ولی ما نمی‌گذاریم سقوط کند؛ ما نگه‌اش می‌داریم

فلسطین در واقع ه ظهور

در ایـن مقاله ما به ارزیابی وضعیت آخرین منطقه از مناطق کور خمس یعنی فلسطین می پردازیم.
بخش عمده روایات آخرالوقتی «فلسطین»؛ به آخرین وهله جنبش سفیانی ( شکست وی و فتح قدس) می پردازند. ما مطالب را با اصرار بر همین بخش آورده ایم.
به طور کلی جنبش سفیانی در سه وهله انجام خواهد شد:

وهله اول: تثبیت سلطه وی در شش ماهه اول و استیلای وی بر شام.
وهله دوم: هجوم و پیکار او در عراق و حجاز
و وهله سوم: بازگشت وی از گسترش طلبی در عراق و حجاز و رو به رو شدن با سپاه حضرت مهدی(عج) جهت حفظ متصرفات باقی مانده اش از سرزمین شام و قدس؛ که ما به شرح وهله سوم؛ یعنی فتح قدس می پردازیم.

طبق روایات حضرت مهدی(ع) در شروع نمودن نبرد؛ درنگ می نماید و مدتی در ومه دمشق می ماند تا بزرگان و مومنان اهل شام؛ آنان که هنوز به وی نپیوسته اند؛ ملحق شوند. پس حضرت(ع) از سفیانی می خواهد که برای گفتگو شخصاً با آن بزرگوار ملاقات نماید . وقت ی یکدیگـر را ملاقات می کنند؛ سفیانی تحت اثر شخصیت حضرت مهدی(ع) قرار می گیرد؛ با آن حضرت بیعت می نماید و تصمیم می گیرد دست از جنگ بردارد و منطقه را تسلیم امام نمایـد ؛ اما نزدیکان و پشتیبانان سفیانی که از قبیله بنی کلب می باشند ؛ وی را بعد از سرزنش و نکوهش؛ از تصمیم خود منصرف می سازند.

به همین دلیل برمی گردد و تقاضای سخ پیمان می نماید . امام بیعت وی را فسخ می نماید . آنگاه سفیانی لشکریان خود را برای جنگ با امام بسیج می نماید . محورهای جنگ بزرگ از «عکا» تا صور؛ از آنجا تا «انطاکیه» در ساحل دریا و از دمشق تا طبریه و تا قدس گسترش می یابد و سپاهیان سفیانی به بدترین شکل شکست می خورند و سفیانی دستگیر خواهد شد و چنانکه روایات می گویند وی را در کنار دریاچه طبریه یا در ناحیه ورودی قدس در زیر درختی که شاخه های آن رو به دریاچه طبریه است؛ کشته خواهد شد.

بنا بر نقل روایات؛ امام مهدی(ع) ورژن های بنیادی تورات را از داخل غاری در انطاکیه و کوهی در فلسطین و از دریاچه طبریه بیرون آورده؛ با استناد به آن یهودیان را محکوم کرده ؛ نشانه ها؛ علامت ها و معجزات را برای آنان آشکار می سازد.

بعضی از یهودیان که بعد از نبرد آزادی قدس جان سـال م به در برده اند؛ تسلیم آن بزرگوار شده و کسانی که تسلیم نمی شوند؛ از کشورهای عربی اخراج می گردند.
بعد از آن حضرت عیسی(ع) فرود می آید. در شماری از روایات آمده هست که محل فرود آمدن عیسی(ع) قدس خواهد بود.

علامه مجلسی در بحار الانوار از امام باقر(ع) روایت کـرده که فرمودند:
پیش از قیامت عیسی به جهان فرود می آید و هیچ کس از ملت یهود و مسیحی نمی ماند؛ مگر آنکه قبل از مرگ به او ایمان می آورد و آن حضرت؛ پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می گزارد.

:منبع   
دانشستان سرزمین های درگیر؛ اسماعیل شفیعی سروستانی؛ ص۵۰۹