خانه / شهدا و دفاع مقدس / طراح طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان چه کسی بود ؟

طراح طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان چه کسی بود ؟

طراح طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان چه کسی بود ؟

خیبر قایق نیست

پل
خیبر که تحت عنوان پل خیبر نام‌گذاری شد طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان
با مواد جدید و همچنین پایدار در مقابل بمباران بود. خبرگزاری فرانسه در سوم
فروردین ۱۳۶۳ اعلام کرد: «به گفته مسئولان دولتی امریکا، دست پیدا کردن و یافتن به پل
قایقی با چنین طولی در تاریخ نظامی مدرن بی‌سابقه می باشد.» از آن خبر معلوم
می‌می شود آن هم‌ها هنوز نفهمیده بودند کیفیت ساخت پل قایقی نیست.

طراحی
پل حاصل مطالعات و همچنین کار شبانه‌روزی شهید مهندس «بهروز پورشریفی» و همچنین
جهادگران جهاد سازندگی و همچنین همکاری موثر وزارت سپاه و همچنین قرارگاه صراط المستقیم
بود.

یونولیت ضدگلوله!

آن هم‌ها
با ساخت قوطی‌هایی توخالی به طول ۲٫۵ متر و همچنین عرض ۲ متر و همچنین ارتفاع ۴۰
سانتی‌متر و همچنین پر کردن آن هم‌ها با یونولیت و همچنین اتصال آن هم‌ها به هم جاده‌ای شناور
به طول ۱۳ کیلومتر و همچنین عرض ۴ متر احداث کردند که در عملیات خیبر و همچنین حفظ جزایر
مجنون نقش بسیاری داشت.

خودروهای
سبک از روی آن پل می‌توانستند با سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت عبور کنند.
دشمن هم هر جا پل را منفجر می‌کرد، نیروهای جهاد قطعات را زیر آتش شدید
دشمن جابه‌جا کرده و همچنین دوباره آن هم را بازسازی می‌کردند.

فرمانده عملیات مهندسی جنگ

مهندس
شهید حاج بهروز پور شریفی از فرمانده‌هان عملیات مهندسی جنگ در تیپ
مهندسی رزمی ۵۷ فجر جهاد سازندگی در اولین روز خرداد ۱۳۳۴ در قوریچای
تبریز متولد شد. او همچنین تحصیلات مقدماتی خود را در آن هم شهرستان ادامه داد و همچنین در
سال شمسی ۵۶ در رشته عمران از دانشگاه تبریز فارغ‌التحصیل شد. بعد از اخذ
دانشنامه مهندسی راه و همچنین ساختمان به خدمت سربازی رفت. در بحبوحه پیروزی
انقلاب اسلامی دوره آموزشی او همچنین در پادگانی در بروجرد همراه با پخش
اعلامیه‌های حضرت امام و پیشوا در پادگان سپری شد.

دور مجسمه سیم‌خاردار بکش

در بخشی از زندگی‌نامه گرداوری شده او همچنین چنین می‌خوانیم:


سرهنگ یکی از افسران وظیفه را احضار کرد و همچنین آمرانه گفت: «چند سرباز بردار و همچنین
دور مجسمه اعلی‌حضرت را سیم‌خاردار بکش». بایستی و حتما تمام ساعات شبانه‌روز هم
نگهبان مسلحی کنارش بایستد.» دو سه روز بعد، سرهنگ… به یاد دستوری که
داده بود افتاد. از آنکه هنوز سیم‌خارداری کشیده نشده و همچنین کسی هم پای مجسمه
کشیک نمی‌داد، برافروخته و همچنین خشمگین شد و همچنین بازهم آن هم افسر وظیفه را احضار
کرد. پورشریفی! مگر دستور نداده بودم که دور مجسمه سیم‌خاردار بکشی و همچنین
شبانه‌روز برایش نگهبان بگذاری؟

پورشریفی
خبردار ایستاد و همچنین گفت: «قربان! من هم می‌خواستم همین کار را بکنم ولی باید توجه داشت دیدم
که پادشاهان تنها و فقط در پناه عدل و همچنین اعمال حسنه خود می‌توانند حکومت کنند و همچنین
کاری از سیم‌خاردار برنمی‌آید! آن بود که دیگر مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری ندیدم سیم‌خاردار به
دور مجسمه بکشم.» گفتن آن سخن او همچنین را راهی حصار آهنین زندان کرد.

چند
ماه بعد تازه ترین و جدیدترین اعلامیه‌های حضرت امام و پیشوا رسید و همچنین آخرین پیام رهبر
دهان‌به‌دهان در پادگان‌ها نشر یافته شده شد: «سربازان بایستی و حتما از پادگان‌ها گریز و فرار
کنند.»

 از گریز و فرار تا قرار

او همچنین
بعد از گریز و فرار از پادگان، لحظه‌ای از فعالیت‌های انقلابی و همچنین ضد رژیم غافل
نبود. ارتباط خود را با شهید مهندس مهدی باکری و همچنین شهید آل اسحاق حفظ کرده
بود و همچنین به کمک هم برنامه جذاب و جالب و خوب‌های مفیدی جهت پیشبرد انقلاب اجرا می‌کردند.

پس نتیجه آن می شود که
آن فعالیت‌ها چیزی جز پیروزی انقلاب اسلامی نبود و همچنین آن پیروزی تنها
حق‌الزحمه و همچنین قابل‌قبول جهت تلاش‌های جانانه و همچنین بی‌شائبه دینی مجاهدان راه
خداوند تبارک و تعالی بود.

 او همچنین
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های شهرداری جلفا، واحد عملیات
مهندسی جنگ ستاد مرکزی وزارت جهاد سازندگی (سابق)، مشاور فنی و همچنین عمرانی
استاندار آذربایجان شرقی، ریاست هیئت مدیرعامل شرکت سازه پرداز ایران، عضو
هیئت‌مدیره شرکت پناه ساز و همچنین ریاست هیئت‌مدیره شرکت انصار آذر تبریز بود.

 همچنین و علاوه
بر آن‌ها او همچنین در راه‌اندازی و همچنین تشکیل کمیته انقلاب اسلامی (سابق) استان
آذربایجان شرقی و همچنین جهاد سازندگی (سابق) شهرستان جلفا داشت.

 شهید
پور شریفی پهناور و بزرگ‌مردی بود که در دشوارترین و همچنین سخت‌ترین شرایط جنگی و همچنین وجود
موانع طبیعی در منطقه سعی می‌کرد با خلاقیت خود و همچنین دوستانش به بهترین و همچنین
سریع‌ترین طراحی جهت عبور و همچنین مرور رزمندگان اسلام دست پیدا کند، ابتکارات و همچنین
نوآوری‌ها و همچنین خلاقیت‌های مهندس رزمی از کوه‌های سر به فلک کشیده شمال اروپایی
کشور تا دشت‌های گلگون خوزستان و همچنین جزایر خلیج‌فارس طراحی پل خیبر در
عملیات والفجر ۸ بر روی اروندرود، پل قادری در منطقه ها و مناطق کوهستانی غرب، پل
عظیم بعثت بر روی اروندرود، پل سریع النصب نصر در منطقه ها و مناطق کوهستانی غرب با
دهانه ۵۱ متر، پل شناور فجر، پل‌های کابلی نفرر و همچنین با دهانه ۱۲۰ متر،
سنگرهای پیش‌ساخته فلزی و همچنین بتنی و همچنین سنگرهای ویژه، طرح سینی خمپاره‌انداز در
منطقه ها و مناطق باتلاقی، زرهی کردن ماشین‌آلات سنگین و همچنین سبک در کربلای ۵، تخلیه
کمپرسی با سیستم جاروبی جهت منطقه ها و مناطق در دید دشمن، سطح شناور جهت نصب بیل
مکانیکی ۹۱۲ جهت کار در هور، شناور حامل خمپاره‌انداز ۱۲۰ میلی‌متری
معروف به رعد، پناهگاه‌های شهری و همچنین پناهگاه‌های طرح v i p، طراحی دکل به
ارتفاع ۳۰۰ متر جهت تأسیسات مهم کشور، طراحی سازه «فانوس دریایی»
رفلکتورهای حفاظ کشتی‌ها در جنگ خلیج‌فارس گوشه‌ای از فعالیت‌های سردار
شهید مهندس حاج بهروز پورشریفی در تیپ مهندسی رزمی ۵۷ فجر جهاد سازندگی
بود.

سردار
شهید مهندس حاج بهروز پورشریفی در سال شمسی ۷۴ براثر حادثه رانندگی حین
مأموریت بعد از تحمل چندین سال شمسی درد و همچنین رنج ناشی از جراحات شیمیایی به‌ قرار
شهادت رسید.

منبع : تبیان

منبع
شهدای۸ سال شمسی دفاع مقدس : طراح طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان چه کسی بود ؟

مطلب پیشنهادی

خاطرات همسران شهدا دفاع مقدس کامل کننده این دفاع است

خاطرات همسران شهدا دفاع مقدس کامل کننده این دفاع است آیین رونمایی از کتاب «گلستان …