خانه / مقالات / مهمترین بخش آسانسور کدام بخش آن است؟

مهمترین بخش آسانسور کدام بخش آن است؟

مهمترین سری آسانسور کدام بخش آن است؟

1 مهمترین بخش آسانسور کدام بخش آن است؟

همان گونه که مطلع هستید در کشور ما تعداد بسیاری آسانسور وجود دارد که توسط کمپانی ‌های مختلف نصب و راه‌اندازی گردیده‌اند. آسانسورهایی که در دست بهره‌برداری می‌باشند، غیر از مسائل مالی آن که به چه نحوی و با چه قیمتی عرضه شده، از نظر مسایل فنی آن و رعایت ضوابط فنی و ایمنی از ارزش بالایی برخوردار است.

آسانسور به تنهایی پکیج کامل درساختمان قلمداد می‌شود از نظر سازه و فن و تکنیک ویِژگزینشه خود منحصر به فرد و پیچیدگی خودش را دارد. در واقع آسانسور مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد که می‌بایست ایمن، قابل اعتماد کارا برای مصرف کننده باشد. به همین دلیل زمان ی چنین محرکی دارای ویژگی‌های ویِژگزینشه خودش است پس می‌بایست برای راه اندازی آن هم وسواس ویِژگزینشه خودش را به خرج داد. یعنی اصول فنی محوری را برای آن تعریف و اجرا کرد که مناسب این بالابر چند وجهی باشد.

لذا در این بخش هدف ما توضیح این مطلب است که اساس و پایه یک آسانسور خوب در بحث اجرایی کدام سری است و چطور می‌توان شاخص‌های این بحث اجرایی را رعایت کرد.

در بازار امروز مساله آسانسور فروختن برای بسیاری از همکارانی که در این صنف مشغول به کار هستند آسان و سهل به نظر می‌رسد، در حالی که ٍآسانسور فروخته شده دارای چه شاخص‌هایی باشد و آن را چه کسی یا چه گروه فنی اجرا نماید ، از ارزش بسیاری برخوردار است. لذا ما در بحث سلیقه‌ای جناحی مبنی بر این که چه افرادی می‌توانند آسانسور بفروشند یا چه افرادی نمی‌توانند وارد نمی‌شویم؛ زیرا هدف ما در این مسائل چند محوری پرداختن به نکات فنی اجرایی آسانسور می‌باشد که مربوط به قشر خاصی نیست. زیرا هم افرادی که ارزان می‌فروشند هم افرادی که گران می‌فروشند، می‌بایست این اصول اولیه را برای خلق کردن یک آسانسور خوب رعایت کنند.

جهت چه که هرگاه یک دستگاه آسانسور به وهله بهره‌برداری می‌رسد یعنی در اصل، برای این صنعت خلقت دیگری با ویژگیها ویِژگزینشه خودش صورت گرفته است. لذا اگر ما برای خودمان ارزشی قائل هستیم می‌بایست این دست پروده خوش قد بالا در شان خالق خود باشد چراکه معرف دانش فنی او است.

بیشتر کارشناسان مهندسین این صنعت براین باور هستند که اساس و پایه آسانسور، در و ریل آن است. یعنی دراصل مغزکار یا جای خوشطعم حیاتی کار، پارت نصب در ریل آن است.

حال جهت چه در این مقاله می‌خواهیم اساس کار خود را جهت شناسایی این بخش از آسانسور قراردهیم.

در حال حاضر این مورد را به بهتر ی در سطح کل کشور مشاهده می‌کنیم که بسیار از کارفرماها بهترین اجناس را برای آسانسور‌های از مجموعه ‌های معتبر خریداری کرده ‌اند، اما به رعایت نکردن قوانین اولیه نصب، آسانسورهای آنها دچار معضلاتی شده‌اند که برای جبران چنین خسارت‌هایی دیگر دیر شده است و امکان‌پذیر نمی‌باشد. به همین علت ما می‌بایست به این باور برسیم که به جای این که به دنبال بیان کردن مطالب جانبی مربوط به این صنعت باشیم مدام موضوعاتی را بیان کنیم که شاخ و برگ این صنعت را زیاد نماید ، به دنبال بهینه کردن ریشه‌های آن باشیم و سعی کنیم اول ریشه‌های اصلی و دلایل کرم خوردگی بخش ‌های اصلی این ریشه‌ها باشیم .برای همین در این مقاله تلاش شده است که روش نصب در و ریل صحیح و اصولی بعد ازعملیات آهن کشی، مرور شود.

۱- وظیفه هر مسئول فنی است که ابتدای امر از معمار یا مهندس ساختمان فوق نقشه‌های اجرایی که برای ابعاد چاهک در نظر گرفته شده است را درخواست نماید دیدگاه‌هایی را که در نقشه پیاده شده را ارزیابی و تفحص نماید تا بفهمد که آرشیتکت ساختمان از چه نوع دیدبرخی برخوردار است و بفهمد که آن فرد به چه صورت می‌خواسته این سری را اجرا نماید . اما از این موضوع غافل نمی‌شویم که دراصل می‌بایست مهندسین ساختمان در ابتدای امر با مهندسین فنی این صنعت مشاوره کنند. ولی می‌دانیم که چنین امری نسبتا محال است. لذا ما که به عمق وقایع واقف هستیم، وظیفه ما است که نقشه‌ها را به دقت تحلیل کنیم.

پس همه ارتفاعات کف به کف طبقات و ارتفاع کف تمام شده هر طبقه تا سقف تمام شده همان طبقه را هم کتبا از مهندس ساختمان یا کارفرما درخواست نمائیم.

۲- بعد از تحلیل نقشه‌های موجود. شخص کارشناس وظیفه دارد همه ابعاد چاهک را از نقطه ۰-۰ تا بالاترین نقطه چاهک آسانسور اندازه‌گذاری در جدولی که متناسب برای این وهله می‌باشد، وارد نماید. لازم به ذکر است که فرد مورد نظر باید ابعاد چاهک را از همه جهات موجود، ارزیابی ابعادی نماید. برای این کار نیز مسئول فنی نقطه‌ای را جهت شاقول اندازی خود انتخاب نماید تا بوسیله آن چاهک را کارشناسی نماید.

۳- پس ابعاد وارد شده در جدول ۱ را برای نتیجه آماری ارزیابی و برای به وجود آمدن کمترین فضای موجود در همه جهات (عرض، طول عمق) نقاطی را جهت نقد نهایی معین شدن دقیق ابعاد چاهک آماده‌سازی نماید.

۴- نقاط معین شده را مبنای کار خود قرارداده و سیم شاقول‌های خود را جهت ارزیابی پیچیدگی چاهک رفع موانع موجود آویزان کرده آنها را به خوب ی در جای فیکس نماید تا به واسطه آنها ابعاد نهایی و به اصطلاح پیچیدگی چاهک را معین کرده و ابعاد واقعی را معین نماید. (به خوب ی به این مطلب واقف هستم که چندینروش عملیاتی با وسائل ی‌هایی دقیق‌تر و حساس‌تر مانند شاقول‌های لیزری و… وجود دارد. ولی هدف ما این است که هرکسی بتواند با وسائل اولیه و درحد توان حداقل خطا نتیجه‌ای مناسب درست به دست بیاورد.)

۵- بعداز معین شدن ابعاد واقعی، نظرکارفرما را در ابعاد واقعی منعکس زیبا کرده نقشه در ریل را جهت اجرا طراحی نماید و در اختیار گروه‌های اجرایی قرار دهد (اما فرض ما براین است که ابعاد چاهک گفته شده جوابگوی ظرفیت آسانسور باشد) و به کارفرما اعلام نماید که داربستی همآهنگ نظر فنی آن شرکـت مهیا سازد.

۶- مسئول اجرایی باید نقشه‌های نهایی را مطابق نقشه اجرا کرده و فواصل و اندازه‌های مورد نظر را طبق نقشه اجرا نماید و به خوب ی نقاطی که شاقول‌های مورد نظررا گرفته است فیکس نماید .

۷- وقتی که ریل اول توسط اکیپ اجرایی، اجرا می‌شود دقت شود که براکت‌های فوق دارای طول عرض مناسب هربراکت دارای لقمه، پیچ مهره مناسب و کامل باشد. پس براکت‌ها را به مکانی که می‌بایست متصل گردد، قرار داده و شرایط نصب ریل اول را که پایه‌گذار مهمترین بخش آن است اجرا نماید. اکیپ‌های اجرایی محترم دقت نمایند که براکت فوق می‌بایست دارای روکش آبکاری شده، سطوح صاف یکسان و دهانه‌ای استاندارد برای ریل نامبرده باشند. نصب براکت دقت نماییدکه لقمه‌های مربوطه را باید به شیوه‌ای قرارداد که دارای زاویه انحرافی نباشد به طرز صحیح در جای خود قرار گرفته به اندازه کافی بال‌های ریل را دربربگیرد.

پس زمان ی شرایط اولیه به درستی مهیا بود، دستگاه ترانس خودرا چک بکنید که درجه آمپر آن متناسب با سطح جوشکاری شما در نظر گرفته شده اتصالات مربوطه به بهتر ی برقرار است تا وقت جوشکاری، نوع جوش دارای بعد و عمق صحیحی باشد. همچنین گل مربوط به جوش‌ها را قطعا بریزد تا ببیند به چه صورت جوش داده است تا مطمئن شود جوش مناسبی داده است.

۸- مسئول نظارت می‌بایست کار اجراشده را با نقشه چک کرده و نوع کارگذاری ریل اول را تحلیل نماید. بعد از تایید مسئول نظارت از نظر اجرای صحیح نقشه و نوع جوشکاری، حال اکیپ اجرایی ادامه کار را مطابق نقشه‌ها ادامه می‌دهد. اما در این وهله مسئول نظارت می‌بایست قطعا افراد اجرایی را توجیه نماید که به دلیل این که با دستگاه جوش براکت‌های مربوطه را به سازه محکم می‌کند، باید متذکر این قضیه باشد که قطعا زمان جوشکاری دهانه ریل به سمت براکت‌ها به اندازه ۱ الی ۲ میلیمتر کشیده خواهد شد.

۹- بعداز تائید فنی، اکیپ مربوطه کارخود را طبق اصول فوق ادامه داده تا به بالاترین نقطه چاهک برسند. تنها دقت به این مورد داشته باشند که وقتی که ریل‌ها را یکی بعد از دیگری نصب کردند و نر مادگی آن را به روی قرار می‌دهند، قطعا دقت نمایند که سری نر مادگی به بهتر ی به روی هم قرار دارند پشت‌بندهای مربوطه به درستی در جای خود فیکس شوند. پس پیچ و مهره‌های هر پشت بند را تا میزانی سفت کنند که جای بازی نداشته باشند. اما به این موضوع توجه کنند که پیچ و مهره‌های مورد نظر را نباید در ابتدای امر تا جایی که امکان دارد سفت و محکم کرد، زیرا زمان میزان کردن ساعت کردن ریل‌ها در کار خطا ایجاد خواهد کرد. باید تا میزانی که ضروری است و گام پیچ جواب می‌دهد این کار را انجام داد.

۱۰- بعداز اتمام نصب ریل‌ها، می‌بایست از پایین‌ترین نقطه ریل تا بالاترین نقطه آن، تحلیل دقیقی انجام داد. در این ارزیابی :

· دهانه ریل ، همموسیقی نقشه اصلی باشد.

· نوع جوش هر براکت را ارزیابی نهایی نماید.

· هر براکت دارای لقمه و پیچ مهره کامل و مناسب باشد و قطعا لقمه نامبرده به درستی در جای قرارگرفته باشد دارای زاویه‌های انحرافی نباشد.

· پیچ و مهره پشت بندها کامل محکم باشد.

· ریل‌های کابین نسبت به دارای پیچیدگی نباشد.

۱۱- بعداز اتمام ریل‌ها، حال نوبت به نصب درهای طبقات است که اکنون با تذکر به داشتن ریل‌هایی کاملا اصولی و صحیح، نصب آنها بسیار آسان‌تر خواهد شد. تنها کافی است تراز طبقات را ناظر ساختمان در هر طبقه معین نماید اکیپ اجرایی با تذکر به تراز طبقات ریل‌های کابین، سیم شاقول خود را فیکس کرده آماده برای نصب درهای طبقات همموزیک نقشه شوند. کافی است گروه نصب کننده درها کاملا متوجه این قضیه باشد که از ناودانی یا نبشی‌های مناسب برای بالا و زیردرها مصرف نماید تا بتواند به راحتی درهای گفته شده را به میزانی که لازم است، جابه‌جا نماید تا کاملا همموسیقی نقشه اجرا گردد.تنها بحثی که می‌ماند این است که واسط‌هایی که در زیردر‌ها یا بالای آن به صورت L مانند قرار دارد، باید به طرز صحیح نصب گردند تا به طور کامل درها را مهار کرده ثابت نماید در انتها همه درهای نصب شده را با ریل‌های اندازه‌گیری کرده مطمئن باشد پروژه گفته شده را به درستی و اجرایی اصولی و فنی به اتمام رسانده است

بدین ترتیب چنانچه به صورت مسائل فوق وهله به وهله اجرا گردد، قطعا در و ریل نصب شده بسیار دقیق کامل خواهد بود و آسانسور فوق دارای حرکتی نرم بدون صدا خواهید بود که این آرزوی هر کارفرمایی هر پیمانکاری است که مهمترین بخش آسانسور که همان حرکت آن می‌باشد، به درستی عمل نماید.

مطلب پیشنهادی

افزایش ممبر واقعی کانال تلگرام

افزایش ممبر واقعی کانال تلگرام تمامی ممبر ها ایرانی هستند و خودشان عضو می شوند …