خانه / مقالات / مهمترین نکته در گزینش رشته “علاقه” داوطلب است

مهمترین نکته در گزینش رشته “علاقه” داوطلب است

۱– مهمترین نکته در گزینش رشته “علاقه” داوطلب است.

متأسفانه گاهی از داوطلبان به جای اندیشیدن به رشته مورد علاقه خود، تمام همت خود را صرف نوعی گزینش رشته می کنند تا اقطعا ل قبولی آنها افزایش یابد. یعنی درصدد هستند صد رشته گزینش ی خود را طوری اولویت بندی کنند که بدون توجه به علاقه تنها در رشته قبول شوند در صورتی که این تصور خیالی باطل است. به عنوان مثال اگر رتبه کشوری داوطلبی در گروه تست ی ریاضی فنی ۱۰۰ باشد و رشته مهندسی عمران دانشگاه علم صنعت را به عنوان انتخاب بیستم خود تعیین نماید و داوطلب دیگری با رتبه ۱۰۱ همان رشته را به عنوان اولین گزینش خود تعیین نماید داوطلبی که رتبه ۱۰۰را کسب کرده در اولویت قرار می گیرد مگر این که این داوطلب در گزینش های قبل از گزینش بیستم (عمران دانشگاه علم و صنعت) پذیرفته شود. به همین دلیل توصیه می شود داوطلبان فقط بر طبق علاقه، توانایی و استعداد انتخاب رشته نمایند
931 مهمترین نکته در گزینش رشته “علاقه” داوطلب است
انتخاب رشته کنکور
۲ – انتخاب رشته باید منطبق با “استعداد” داوطلب باشد.

برخی از داوطلبان که رتبه های یک، دو یا سه رقمی کسب می کنند با توجه به رتبه خوب اتوماتیک وار به دنبال گزینش رشته هایی مثل پزشکی مهندسی و… می باشند استعداد توانایی خود را در نظر نمی گیرند و برعکس زیبا عده ای دیگر از داوطلبان که رتبه بهتر ی ندارند با انتخاب رشته های پایین تر که متقاضی کمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند . و در وقت گزینش رشته، رشته ای را بدون توجه به علاقه و استعداد گزینش می کنند، که باید حداقل دو تا چهار سال با آن رشته درگیر باشند و بعد از فارغ التحصیلی باید زندگی را در گرو رشته ای بدانند که هیچ تمایلی به آن ندارند. آیا به نظر شما این گونه خود را اسیرکردن خوبتر است یا یک سال دیگر صبرکردن و با آمادگی بیشتر در رشته مورد علاقه منطبق بر استعداد پذیرفته شدن؟
منظور از “استعداد” توانایی و قدرت انجام دادن برخی از کارها و اموری است که این سبب می شود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود. برخی از افراد با این که از استعداد مبوسیله در زمینه ویِژگزینشه برخوردار هستند ولی بر اثر همت و تلاش همیشگی در آن زمینه موفق می شوند برعکـس عده ای دیگر با این که از استعداد بالایی در زمینه برخوردار می باشند اما به بی توجه ی به استعداد از این نعمت خدادادی بهره مند نمی شوند.
پس داوطلب باید ، استعداد خود را کاملاً مدنظر داشته باشد رشته ای را انتخاب نماید که با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی که در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چگونه می خواهد رشته حسابداری را گزینش نماید در صورت پذیرش چگونه می تواند خوب شود؟

۳ – انتخاب رشته باید منطبق با “انگیزه واقعی” داوطلب باشد.

هر داوطلبی انگیزه خاصی برای راهیابی به دانشگاه دارد عده ای از آنها برای دست پیدا کردن به منزلت و اعتبار فردی و اجتماعی، درصدد ورود به دانشگاه هستند . عده ای دیگر به خاطر کسب شغلی مناسب به دنبال راه پیدا کردن به دانشگاه هستند .انتخاب رشته کنکور
و برخی دیگر به علاقه به رشته ویِژگزینشه مثل پزشکی یا مهندسی سعی در ورود به دانشگاه دارند و عده ای دیگر تنها به فکر کسب مدرک هستند .
به هر حال هر داوطلبی با انگیزه ویِژگزینشه قصد ورود به دانشگاه انتخاب رشته را دارد اما آنچه که در اینجا ارزش پیدا می نماید ، تمایز بین انگیزه واقعی از انگیزه غیرواقعی است.
چون برخی از داوطلبان ناخواسته و ندانسته اسیر انگیزه های کاذب می شوند یعنی تحت تأثیر شرایط جامعه و افکار عقاید خانواده، دوست ها و اطرافیان قرار می گیرند و برای خوشایند افراد دیگر به طور م به رشته ای طرفدار می شوند که این انگیزه غیرواقعی است در آینده دانشجو درگیر پیامدهای ناشی از انتخاب نادرست می شود.
اینجاست که خانواده داوطلب، دوست ها و اطرافیان، باید او را در راستای انگیزه واقعی خود تشویق کنند تا گزینش رشته ای مطابق با علاقه انگیزه واقعی داشته باشد

۴ – گزینش رشته باید با چشم باز “شناخت” دقیق انجام پذیرد.

اما مبحث مربوط به معرفت رشته های دانشبعضی به عقب برمی گردد یعنی داوطلب می باید از مدتها پیش با بهره گرفتن از منابع معتبر انتخاب رشته، مشورت با خانواده، آشنایان دوست ها ی که فارغ التحصیلان دانشگاهی می باشند ، معرفت دقیق جامعی از رشته های مورد نظر خود کسب کرده باشد و با معرفت کامل کار به گزینش رشته نماید.

۵ – داوطلب باید در گزینش رشته “موقعیت شغلی” رشته های انتخاب ی خود را مدنظر داشته باشد.

او باید آینده شغلی هر رشته انتخاب ی را به دقت نقد نماید تا شغلی که در آینده به دنبال آن رشته تحصیلی پدیدار می شود با ویژگیها فردی، شخصیتی روحی روحی او سازگار باشد.
نکته دیگری که باید داوطلبان گزینش رشته بدان توجه کنند بازار کار رشته های مورد نظر است. چرا که بعضی از رشته های تحصیلی زمینه های اشتغال بهتری نسبت به گاهی دیگر از رشته ها دارند. چه بسیار فارغ التحصیلان دانشبرخی که به بیکاری عواقب ناشی از آن دچار سرخوردگی و ناامیدی می شوند. پس خوب است داوطلبان از همین اکنون به نوع شغل زمینه های اشتغال رشته های انتخاب ی خود توجه کنند.

۶ – داوطلبان در گزینش رشته و دانشگاههای خارج از شهر یا استان محل سکونتشان باید به شرایط مسائل مربوط به “دور از خانه و خانواده” بودن توجه کنند.

چون تحصیل در شهرهای دور نیاز به روحیات شخصی خانوادگی خاصی دارد بهتر است داوطلب از همین اکنون مسایل مسائل مربوط به دوری از خانه خانواده، مسائل خوابگاهها مسائل اقتصادی و… را در نظر بگیرد و چنانچه قدرت سازگاری با این مسائل را در می بیند کار به گزینش رشته دانشگاه دور از محل زندگی نماید. ۸،گاهی از رشته ها و دانشگاهها دارای “شرایط خاص” هستند و پذیرفته شدگان در آن دانشگاهها باید طبق شرایط و ضوابط ویِژگزینشه روش ی آنجا رفتار کنند.
داوطلب قبل از انتخاب رشته ای مثل رشته های نظامی یا انتظامی باید با شرایط ویِژگزینشه آن دانشگاهها مثل پوشیدن لباس فرم، طی مراحل روش ی آمادگی رزمی، تست ات بدنی و…
آشنایی داشته باشد و در صورت انطباق با آن شرایط کار به انتخاب رشته در این دانشگاههای ویِژگزینشه نماید.
با تذکر به مطالب گفته شده داوطلبان باید با درنظرگرفتن همه مسائل با دقت کامل گزینش رشته کنند و به هیچ وجه دست به انتخاب رشته تصادفی نزنند و آینده را به دست شانس و تقدیر نسپارند چون برای هر جوانی وهله انتخاب رشته وهله ای بسیار حساس تأثیرگذار در زندگی و سرنوشت اوست نباید بی توجه از کنار آن بگذرند.

مطلب پیشنهادی

چگونه تکنولوژی در دوره رکود به کمک بازار املاک ایران آمد

چگونه تکنولوژی در دوره رکود به کمک بازار املاک ایران آمد همان‌طور که بار‌ها در …