خانه / مقالات / نقد و بررسی فیلم اون دختر ( Her )

نقد و بررسی فیلم اون دختر ( Her )

تلفن های همراه هوشمند، تلویزیون هوشمند، تبلت هوشمند و … از عبارت تکنولوژی های روز جهان ست که امروزه بسیاری از افراد با تبلیغات وسیع آن در رسانه ها مواجه هستند . تکنولوژی های هوشمند چند سالی است که بین مردم محبوبیت بسیاری پیدا کرده و استقبال از آن به میزانی بوده که اکثر شرکت ها ترجیح بدهند محصولات جدید را به صورت ” هوشمند ” روانه بازار کنند. با اینحال شتاب در استفاده از تکنولوژی در هرچه ” هوشمند تر ” کردن سیـستم علت ها میتواند باعث ارتقای زندگی آدم ها شود؟
phoca thumb l 2 نقد و بررسی فیلم اون دختر ( Her )
دانلود زیرنویس فارسی
آیزاک آسیموف نویسنده مشهور آثار علمی – تبسیار علی رغـم اینکه معتقد بود وجود تکنولوژی و ربات ها میتوانند باعث اصلاح زندگی معیشت بشر شوند، اما از طرف دیگر همواره بر این اعتقاد بود که هوشمند شدن بیش از میزان تکنولوژی می تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد. خودِ آسیموف هم در مورد قانون مشهور ” رباتیک ” اولین قانون را چنین وضع می نماید : « ربات نباید با ارتکاب عملی یا خودداری از انجام عملی باعث آسیب‌دیدن آدم شود. » این قانون مشهور که سالهاست در صنعت ربات سازی مورد مصرف قرار میگیرد، به روشنی نشان می دهد که ” هوشمند سازی ” باید در خدمت آدم باشد و نه علت ی برای مواجهه با وی.« اون دختر » به کارگردانی اسپایک جونز در مورد یک سیستم علت فوق هوشمند است که زندگی یک آدم را تحت تاثیر قرار داده است.

جریان فیلم جالب در وقت آینده در شهر لس آنجلس اتفاق می افتد. تئودور « خواکین فونیکس » مرد میانسالی است که شغلش نوشتن نامه های صمیمیت از طرف افراد متقاضی به نامزدشان است. تئودور نامه های عشقی را به خوب ی نگارش می نماید ؛گویی که عاشق ترین شخص روی زمین است. اما وی در زندگی شخصی خودش چندان خوب نیست. رابطه اش با کاترین ( رونی مارا ) به شکست انجامیده تئودور از نظر وضعیت روحی در شرایط خوب ی به سر نمی برد.

در گیر و دار اتفاقات ناخوشایند زندگی تئودور وی با برنامه رایانه ی بسیار هوشمند به نام سامانتا ( با ولوم اسکارلت یوهانسون ) مواجه می شود. برنامه ای که بسیار باهوش جذاب است تئودور رفته رفته به او عادت می نماید . اما جذابیت سامانتا برای تئودور به میزانی است که وی تصمیم میگیرد به جای تجربه کردن عشق حقیقی به سامانتا عشق بورزد و…

« اون دختر » برخلاف عکس رایجی که از آینده در هالیوود ترسیم می شود، چندان رغبتی به فاجعه بار نشان داده این دوره ندارد. در آینده ای که اسپایک جونز در « اون دختر » ترسیم کرده ، بسیاری از مریضی ها اصلاح پذیر شده اند، مشکلات سیاسی حل شده و معیشت مردم هم در وضعیت بهتر ی به سر می برد. جونز با به عکس کشیدن این جهان ی ایده آل فوق العاده قصد داشته از مزیت های تکنولوژی در آینده پرده بردارد بگوید که تکنولوژی آنچنان هم که عام و ویِژگزینشه نگرانش هستند ، پدیده مساله زایی نیست.

اما در این جهان ی شاد و جذاب، مساله تنهایی آدم ها کماکان حل نشده باقی مانده تئودور یکی از همین افراد هست که فیلم جالب تمرکز را بر او و روش زندگی اش قرار داده است. تئودور شخص درونگرایی است که با وجود توانا بودن در نگارش نامه های صمیمیت از جانب افراد دیگر برای نامزدشان، در زندگی با مشکلات متعددی در رابطه اش با کاترین مواجه است و نتیجه اش جدایی این دو بوده. جونز بعد از برهم میل کردن رابطه ،تئودور را در وضعیت روحی بدی متصور می شود اما بسیار سریع به واسطه تکنولوژی هوشمندی به نام « سامانتا » به کمک تئودور می آید.

سیـستم علت هوشمند سامانتا دقیقاً همانی است که تئودور در زندگی اش کم داشته. سیسـتم علت ی بسیار باهوش و خوش حرف که در مورد تمام مسائل اطلاعات دارد تنها مساله اش عدم درک عشق و عواطف آدم ی است اکثرا مسائل ی هم که از تئودور می پرسد در همین مسائل خلاصه می شود. دیالوگ هایی که مابین تئودور سامانتا در جریان فیلم زیبا شنیده می شود، به جزئیات ریز زندگی آدم اشاره دارد. اشاره هایی به تنهایی عدم درک متقابل دو آدم از یکدیگر که تئودور قصد توضیح دادن آن به سامانتا را دارد و سامانتا هربار با شنیدن آن پیشرفته تر شده و خود را برای سرویس دادن هرچه خوبتر به تئودور آماده می نماید .

دیالوگ هایی که بین تئودور و سامانتا در فیلـم « اون دختر » رد و بدل می شود، فوق العاده جذاب و شنیدنی است. جونز با تسلط هوشمندی تمام، خوب شده تنهایی یک آدم را نه با اصرار بر عکسهایی که اکثرا در آنها موزیک شنیده می شود، بلکه با دیالوگ های شنیدنی میان آدم و سیستم علت بر زبان بیاورد. شوخی های تئودور با سامانتا بیشتر از آنکه شوخی رایج بین آدم و تست کردن تکنولوژی هوشمند مقابلش باشد، ریشه در تنهایی تئودور و نیاز به حرف کردن رابطه برقرار کردن با جنس مخالف دارد. وقتی که سامانتا در مورد عشق از تئودور پرسش می نماید ، تئودور در ابتدا به واسطه اینکه طرف مقابل صحبتش سیـستم علت هست ، از ارائه توضیح دقیق خودداری می نماید اما به مرور که سامانتا مفهوم عشق را درک می نماید و بیشتر وارد ذهن تئودور می شود ، تئودور تصمیم می گیرد تا سامانتا را وارد خلوت تنهایی خود نماید رابطه اش با سامانتا را گسترش دهد.

فیلم دیدنی نامه « اون دختر » که اسپایک جونز آن را به رشته نگارش در آورده، استحقاق اسکار ناقابل را دارد. مسلماً جونز خوبتر از هرکس دیگری می دانست که با گرفتار شدن در دام کلیشه های این جریان می تواند بسیار آسان از بین بردن این فیلـم نامه را با دست خط خودش امضاء نماید اما زیرکانه از این دام گریخته است. به عنوان مثال می توان از فیلم جالب « رویای الکتریکی » به کارگردانی استیو بارون که در مورد رابطه عاشقـانه بین رایانه آدم بود نام برد که با گرفتار شدن در دام کلیشه تعریفات رایج از این نوع ارتباطات، نتوانست موفق یتی کسب نماید مطمئنم که امروزه حتی کمتر کسی پیدا می شود که نام این فیلم دیدنی را شنیده باشد! ولی جونز با تسلطی که همواره از او در سالهای اخیر شاهد بوده ایم، موفق شده « اون دختر » را به کلاس کامل دیالوگ نویسی مبدل نماید . دیالوگ هایی که عمیق بودن احساس ات شکست خورده آدم را به بهترین نحو ممکن به مخاطب ارائه می نماید و به مرور بخش های تاریک ذهن وی را عیان می نماید .

در فیلم زیبا لحظاتی وجود دارد که تئودور به همراه سامانتا به جامعه قدم می گذارد تا سامانتا بتواند از طریق دوربین فضای موجود بین آدم ها را ببیند. تئودور نیز که با در دست داشتن سامانتا احساس فوق العاده ای -شبیه آنچه که ً یک مرد زن عاشق در کنار هم تجربه میکنند – دارد، کاملاً شادمان راضی به نظر می رسد. در واقع حضـور سامانتا چنان برای تئودور ارزشمند است که وی علناً وی را به عنوان عشق زندگی اش برگزیده به نظر می رسد ک هیچکس قادر نیست شبیه سامانتا به زندگی تاریک تئودور روح جان ببخشد.

یکی از خصوصیات ی مثبت « اون دختر » که مسلماً به واسطه اسپایک جونز در پشت دوربین به وقوع پیوسته این هست که فیلـم آشکارا قضاوتی در مورد رخدادهای جریان نمی نماید و قضاوت را به تماشچنانچه می سپارد. اسپایک جونز در « اون دختر » به این مسئله با اهمیت می پردازد که صرفاً یک سیـستم علت هوشمند ( چه با صدای یک خانم یا ولوم مردانه ) می تواند جایگزین آدم در آینده باشد؟ در واقع جونز به روشنی این پرسش را بیان می نماید که آیا زمانی که یک سیـستم علت میتواند تمام خلاء احساس ی آدم را پُر نماید ، آدم ها چه نیازی به یک جنس مخالف در کنار هم و کنار آمدن با فرق های همیشگی طرف مقابلشان باشند؟ اما جونز آشکارا از جواب دادن به مسائل ی که با فیلم جالب « اون دختر » بیان کرده خودداری می نماید قضاوت را بدون آنکه سمت سویی به ذهنیت مخاطب دهد، به عهده خود مخاطب قرار می دهد.

خواکین فونیکس در نقش تئودور بدون شک مستحق اسکار است. فونیکس در « اون دختر » نقش آفرینی پرُ دردسری را تجربه کرده . وی می باید در بیشتر دقایق فیلم زیبا با یک صدا حرف میکرده و واکنش های مناسبی در مقابل آن از خود نشان می داده است. فونیکس که بدون شک در سال قدیم برای نقش آفرینی در « مافزایش » لایق یک اسکار ناقابل بود بسیار از اینکه این جایزه را نگرفته بود خشمگین بود، در « اون دختر » نشان داده که اینبار قصد مجاب کردن آکآدم ی اسکار به اهدای مجسمه اسکار به وی را دارد. اسکارلت یوهانسون هم در فیلم دیدنی صداپیشگی سامانتا را برعهده داشته که نتیجه کار فوق العاده از آب درآمده است. صداپیشگی یوهانسون بجای سیستم علت هوشمند سامانتا به میزانی عالی بوده که در روزهای اخیر بحث و گمانه ها زنی در مورد ایجاد یک بخش جدید در فصل جوایز به بازیگرانی که بجای عکس ، صدا و بدنشان را در اختیار تاثیر سینمایی قرار می دهند دوباره اوج گرفته است ( قبلاً نیز این بحث به خاطر ظرافت حرکات اندی سرکیس در به تصویر کشیدن نقش گالوم به بین آمده بود ) . اِمی آدامز نیز که در فیلم جذاب با نام واقعی خودش پیدا کرده ، گیم بسیار بهتر ی از به نمایش گذاشته است. شخصیت اِمی در فیلم زیبا وضعیتی مشابه تئودور دارد و با سیستم علت شخصی رابطه گرمی برقرار کرده ولی برعکس زیبا اِمی تئودور با سیسـتم علت رابطه عاشقـانه ای را شروع کرده است. دیالوگ های بین اِمی تئودور یکی از تماشایی ترین بخش های فیلم زیبا « اون دختر » است. رونی مارا هم در نقش کاترین، اگرچه مجال چندانی برای خودنمایی نداشته اما بهرحال کار خود را به بهتر ی انجام داده است.

« اون دختر » از آن دسته آثاری است که مخاطب را به اندیشه وا میدارد. اینکه یک سیـستم علت هوشمند بتواند روزی جایگزین معشوقه های آدم در زنگی واقعی باشد، در چند سال اخیر بحث داغ پژوهشگران بوده که همواره موافقان و مخالفان را داشته است. تئودور در « اون دختر » عاشق سیـستم علت ی است که فانتزی های ذهنی او را به واقعیت تبدیل کرده . سیـستم علت هوشمند سامانتا علناً اقدامی انجام نمی دهد که تئودور ناآسان شود. همواره در خلوت وی پر شوری دارد بطور خلاصه ، هرگز مجوز نمیدهد که تئودور تنها باشد حس تنهایی نماید . سامانتا دقیقاً همانی است که مرد از زن ایده آل در ذهن دارد.

مطلب پیشنهادی

چگونه تکنولوژی در دوره رکود به کمک بازار املاک ایران آمد

چگونه تکنولوژی در دوره رکود به کمک بازار املاک ایران آمد همان‌طور که بار‌ها در …