خانه / دانلود فيلم / نقد و تحلیل فیلم دیدنی خط ویژه

نقد و تحلیل فیلم دیدنی خط ویژه

نقد و نقد فیلم دیدنی خط ویژه

212112124eee2120 نقد و  تحلیل  فیلم دیدنی خط ویژه
دانلود فیلم

خلاصه داستان : یک هکر رایانه به نام کاوه ( هومن سیدی ) که اخیرا بصورت مزمان از زندان آزاد شده قصد دارد به همراه خواهرش ( هانیه توسلی ) و دامادش ( مصطفی زمانی ) مبلغ ۱۰ میلیارد تومان وام که قرار هست بطور غیرقانونی بوسیله رئیس یک بانک به حساب مفسد اقتصادی به نام محتشم ( سام قریبیان ) واریز شود را در لحظه واریز، به حساب خودشان منتقل کنند اما در حین انجام کار به دلیل جابجا شدن عدد ، این پول هنگفت به حساب دو جوان آسان می رود که در پی دریافت یک وام ۱۰ میلیون تومانی برای راه اندازی کسب و کارشان هستند و…

کارگردان :

مصطفی کیایی : متولد سال ۱۳۵۵ در کرج است و اولین کار هنری اش را در سال ۱۳۷۳ در مرکز آموزش فیلم دیدنی سازی اداره ارشاد کرج شروع کرد ولی سالها طول کشید تا بتواند اولین مجوز تهیه فیلم جالب بلند سینمایی با نام « بعد از ظهر سگی سگی » را در سال ۱۳۸۸دریافت نماید . بعد از آن ، کیایی « ضد گلوله » را در سال ۱۳۸۹ روانه سینما کرد که با استقبال نسبی مواجه شد و « خط مخصوص » آخرین فیلم جذاب ساخته شده بوسیله وی به شمار می رود که تا به امروز پرفروش ترین فیلم جالب او بوده.

در مورد فیلـم « خط برای » :

شخصیت هایی که تماشچنانچه در «خط مخصوص » با آنها مواجه می شود، قابل درک می باشند . افرادی از طبقه متوسط جامعه که به شرایط جامعه و اقتصاد معترض هستند و این اعتراض تا آنجا پیش رفته که اکنون به دنبال کسب حقشان آن بصورت غیرقانونی می باشند و احساس می کنند که با بی قانونی می توانند حقی که از آنها در سالهای اخیر سلب شده را بازپس گیرند. « خط مخصوص » با این مقدمه جالب به سراغ روایت داستانش می رود اما هرگز موفق نمی شود این مقدمه بهتر طوفانی را استمرار ببخشد.

« خط برای » شروعی طوفانی دارد. در مقدمه ای جذاب در لانگ شات ابتدایی فیلـم ، کارگردان ما را به دل شهر می برد تا بتوانیم از اوج به این شهر و اتفاقات عجیب روزمره اش نبعضی بیندازیم پس در این شهر بزرگ ما را با چند شخصیت از طبقه متوسط جامعه مواجه می نماید که از فساد یک دانه درشت اقتصادی آگاه می باشند و قصد دارند تا وام هنگفتی که قرار هست دریافت نماید را از چنگال وی خارج کنند. فیلم زیبا پس ما را با رانت خوار مربوطه با گیم سام قریبیان آشنا می نماید . فردی که به نظر می رسد به میزانی شناخته است که با توسل به اطلاعات و افراد پرنفوذ ،قدرت بکارگیری هر وسائل ی برای رسوا کردن چند جوان که پول وی را از چنگالش خارج کرده اند داشته باشد.

شخصیت های جریان با اینکه قابل درک هستند و به نسبت آثار روز سینمای ایران، از پرداخت به مراتب قابل قبول تری برخوردار هستند ولی هیچکدام از آنها نمی توانند بر آنچه که معتقد هستند استوار بمانند تقریباً همگی آنها در طول جریان دچار نوعی تحول بی جهت افسار گسیخته می شوند. ممکن است در این بین تنها زن و شوهر ( هانیه توسلی و مصطفی زمانی ) باشند که نسبت به افراد دیگر ، رفتار استوارتری را پیش می گیرند ولی در مسائل دیگر، شخصیت ها متزلزل غیرقابل اعتماد می باشند .

کاوه با گیم « هومن سیدی » فردی است که با پس زمینه عجیب غریب، هکری معرفی می شود که وبسایت سازمان سنجش را هک کرده هم اکنون با گرفتن مرخصی م به خارج از زندان آمده است. ممکن است لازم باشد پیش از حرف در مورد شخصیت کاوه به این مورد اشاره شود که اصولاً هرگز هک کردن حساب بانکی نمی تواند به شکلی که در « خط مخصوص » ترسیم شده ، راحت و بی دردسر باشد. ممکن است کارگردان قصد داشته کاوه را هکری ماهر و بی همتا توصیف نماید ولی با اینحال در هیچ کجای جهان هک کردن یک حساب بانکی تنها با کمک یک اینترنت پرسرعت ( همان گونه که خودِ کاوه درخواست می نماید ! ) میسر نیست و بسیار آسان لوحانه است که بپذیریم چنین اتفاقی می تواند رخ دهد.

متاسفانه خودِ شخصیت کاوه بسیار متزلزل بی ثبات است. وی فردی است که اخیرا از زندان خارج شده متوجه شده که نامزدش با یک فرد اقطعا لاً ثروتمند ازدواج کرده است. همان گونه که تماشاگر انتظار دارد، کاوه بعد از شنیدن این دچار بحران روحی می شود ولی چند دقیقه ای طول نمی کشد که با شهرزاد ( میترا حجار ) آشنا می شود به شکل غیرمنتظره ای عاشق او شده به وی توصیه همسرداری می دهد! اگرچه به نظر می رسد که مصطفی کیایی قصد بیشتر بارِ طنز فیلم دیدنی را بر دوش شخصیت کاوه گذاشته باشد اما با اینحال به نظر می رسد که حتی با نبعضی فانتزی به این شخصیت هم نمی توان با عاشق شدن یکباره او کنار آمد.

شخصیت های مکمل جریان که مصطفی کیایی آنها را به نوبت وارد جریان می نماید هم به جز کاهش ضربموسیقی فیلم جذاب ، دستاورد چندانی نداشته اند. کیایی قصد داشته با ورود این شخصیت ها به اصطلاح، در بخش درام جریان به توفیق برسد اما در این راه چندان موفق نبوده. مهمترین شخصیت مکمل فیلـم شهرزاد، خواهرِ شاهین ( میلاد کی مرام ) است که به خودفروشی اقدام می نماید . ممکن است یکی از مسائل مهم « خط مخصوص » زمانی باشد که شهرزاد به جریان وارد می شود. شهرزاد شخصیتی مهربان و در عین حال دلسوز است که رفیق دارد پولهای باد آورده را بین نیازمندان به مساوات تقسیم نماید . این شخصیت همچنین با مهربانی با فردی که در واقع او را در تن فروشی یاری می نماید برخورد می نماید و در مجموع کاملاً خونسرد و مهربان است! ممکن است خوب می بود در ترسیم چنین شخصیتی با پس زمینه ای که از وی به مخاطب ارائه می شود، درد رنجی را ضمیمه کرد تا تماشاگر بتواند با دیدن این شخصیت بهرحال زجر کشیده ( به واسطه تن فروشی ) احساس همدردی نماید اما خواسته یا ناخواسته، شهرزاد هیچ حس همدردی یا ترحمی را در تماشچنانچه بر نمی انگیزد فیلم جذاب هم به راحتی از کنار مقوله ” تن فروشی ” عبور کرده ؛ در واقع چنانچه ” تن فروشی ” از شخصیت شهرزاد گرفته شود هیچ تغییری در کیفیت پرداخت شخصیت او مشاهده نمی شود!

با اینحال، « خط ویژه » خوشبختانه از ضربآهنگ تعلیق بسیار خوب ی بهره مند است که اینروزها جای خالی اش حسابی در سینمای ایران حس می شود. « خط مخصوص » از معدود آثار سینمای ایران است که مخاطب را با همراه می نماید به وی مجوز می دهد تا نگران سرنوشت شخصیت های جریان باشد. مصطفی کیایی به بهتر ی موفق شده تا چند جوان را از طبقه متوسط جامعه ، با شرایط خاص ، در کنار یکدیگر قرار دهد و به درستی دغدغه هرکدام از آنها را به تصویر بکشد. اما سازندگان به بهتر ی می دانسته اند که بهتر هست با شیب ملایم به سوی نقدهای اجتماعی سیاسی حرکت کنند به همین جهت در فیلـم حرف معین ی در مورد مفسد اقتصادی صورت نمیگیرد تماشاگر نمی داند که اصلاً این شخصیت گردن کلفت چه کسی است؟ از کجا تغذیه می شده؟ قصد انجام چه کاری دارد ؟ و بسیاری از پرسشها بی جواب دیگر که فیلم جالب زیرکانه از جواب دادن به آن طفره رفته.

بازی بازیگران نیز یکی از نکات مثبت فیلـم به شمار می رود. هانیه توسلی یکی از بهترین بازیگران فیلم جالب است و مصطفی زمانی نیز در ادامه روند مثبت زمان بازیگری اش به خوب ی موفق شده نقش فیلم زیبا نامه نویس اصلاح ده را به عکس بکشد. ولی در بین بازیگران فیلم زیبا بهترین نقش آفرینی متعلق به هومن سیدی است که وظیفه سنگین تری در مقایسه با دیگر بازیگران داشته است. هومن سیدی علاوه بر پیشبرد درامِ داستان، وظیفه اجرای موقعیت های کمدی را هم بر دوش داشته که خوشبختانه به خوب ی از پس انجام آنها برآمده است. میلاد کی مرام اگرچه بازی اغراق شده ای از به نمایش گذاشته اما در مجموع توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. میترا حجار هم در نقش شهرزاد اگرچه اصلاً به قد و قواره فیلم جالب نمی آید و اصولاً شخصیتی زائد محسوب می شود اما قابل قبول است. سام قریبیان در نقش رانت خواری به نام محتشم، بازی قانع کننده ای از به نمایش گذاشته است.

متاسفانه روند پر تعلیق « خط مخصوص » در اواسط جریان جایش را به روایت ” رابین هودی ” می سپارد و روند جریان مسیر مفرق ی را پیش می گیرد. در واقع می توان گفت که « خط مخصوص » در میانه راه تمرکزش را از دست داده ایده اولیه عالی فیلم دیدنی نیز تا اواسط جریان کشش ضروری را دارد اما بعد از گذشت از میانه، رنگ می بازد در نهایت به انتها بندی فیلـم سکانس پل هوایی می رسیم که « خط برای » سقوطی آزاد را با این انتها بندی ضعیف سرشار از شعارهای کَر کننده و بی ظرافت تجربه می نماید به مخاطب اجازه نمی دهد تا حس خوش نیمه ابتدایی فیلم دیدنی را تا به انتها همراه خودش داشته باشد. اما هوشمندی کارگردان در به عکس کشیدن دقیقه پایانی فیلم دیدنی که در روزنامه نام مفاصد اقتصادی درج شده و خواننده این تیتر، مفسد اقتصادی جریان است، قابل تحسین است اما با اینحال آن لحظه پخش کردن پول بین مردم یک انتها بندی ناامید کننده برای فیلم جذاب « خط برای » تلقی می شود.

در مجموع « خط برای » را می توان اثری سرگرم کننده معرفی کرد که اینروزها جای خالی اش به شدت در سینمای کشورمان حس می شود. « خط مخصوص » این قدرت را دارد که مخاطب را با همراه نماید و این مجوز را به وی ندهد که چند دقیقه ای درگیر تلفن همراه خودش باشد! این اتفاق که تماشچنانچه می تواند بعد از مدتها توجه اش را معطوف یک فیلم دیدنی نماید یعنی موفق یت بزرگ برای مصطفی کیایی و تیم سازنده « خط مخصوص ». فیلم دیدنی از مشکلات ریز و درشتی هم رنج می برد که ضربآهنگ تند فیلم جالب اجازه نداده تماشچنانچه به بسیاری از آنها فکر نماید این یعنی اینکه می توان « خط مخصوص » را بدون دردسر و به راحتی تماشا کرد.

منبع: مووی مگ