خانه / مقالات / گفت‌و‌گو با خشایار اعتمادی به همراه کد پیشواز آهنگ هایش

گفت‌و‌گو با خشایار اعتمادی به همراه کد پیشواز آهنگ هایش

موسیقی ما – راضیه غنجی: خشایار اعتمادی از فعالان عرصه موسیقی پاپ و از خوانندگانی است که همواره دغدغه موسیقی درست در حوزه موسیقی پاپ را دارد ومعتقد است منزلت و شأن ایرانی موسیقی وزین با محتوا می‌طلبد. جهت او این مسئله اهمیت دارد که دنیا موسیقی روز کشورمان را به درستی بشناسد. او بعد از گذشت ۴ سال آلبوم تازه خود با نام «باید به تو برگردم» را بوسیله مؤسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی وارد بازار موسیقی کرده است و اقطعا ل می‌دهد این آخرین آلبوم‌اش در دنیای موسیقی باشد. این اتفاق تازه فرصتی را فراهم کرد تا با این خواننده با سابقه به آسیب‌شناسی فضای موسیقی پاپ بپردازیم.
0.821758011 گفت‌و‌گو با خشايار اعتمادی به همراه کد پیشواز آهنگ هایش
کد پیشواز ایرانسل
آقای اعتمادی دلیل این سکوت ۴ساله چیست؟ چرا این وفقه طولانی در شما در عرصه موسیقی به‌وجود آمد؟
هیچ پس زمینه فکری خاصی پشت سر عدم حضـور من در عرصه موسیقی وجود نداشت. وجود انگیزه‌هایی من را به این فکر می‌برد که چه کاری باید انجام دهم که تنها حضـور نداشته باشم،چراکه معتقدم فقط جهت بودن حضـور پیدا نکنم و در کار فرهنگی هیچ زمان نباید نگران سکوت بود بلکه نگرانی آنجا ایجاد می‌شود که بدون تأثیرگذاری حضـور پیدا کرد. من از خودم توقعاتی دارم مخاطب نیز توقعات خاصی دارد تذکر به اینها بسیار حائز اهمیت است، دلیل دیگر اینکه به نظر من بازار موسیقی در شرایط فعلی بیمار است و این دلایل متعددی دارد.

منظورتان از بیمار بودن فضای موسیقی چیست؟ اخیراً نیز گفته بودید فضای موسیقی پاپ غبارآلود همرا با معضلات است.
فضای موسیقی غبارآلود در عین حال بیمار است که از نظر من اول به شرایط عرضه تقاضا برمی‌گردد، مخاطب حرفه‌ای موسیقی کاهش یافته و این مخاطب حرفه‌ای است که تقاضای تاثیر حرفه‌ای می‌کند اینکه چرا مخاطب حرفه‌ای به حاشیه رفته یا تعدادش کم شده باید مورد آسیب شناسی واقع شود.تهیه کننده نیز وقتی تقاضای اثر بهتر را نبیند به سمت تهیه آثار با محتوا نمی‌رود ترجیح می‌دهد که اثری تولید کند که بازگشت سرمایه داشته باشد، در این شرایط که مخاطبان عام پررنگ‌تری دارند آنچه که می‌خواهند از جنس من و همکاران همفکر من نیست ولی من به این فکر کردم که اگرچه مخاطب در من انگیزه لازم را برای تهیه اثر فکری ایجاد نکرد،شاید من بتوانم در او انگیزه لازم را ایجاد کنم. گرچه در این وهله هنرمند بعد از لطف پروردگار که نقطه اتکای اصلی است، نیاز به وسائل تبلیغ جهت اثر خود را دارد زمانی که در جامعه شرایط تبلیغ برای تاثیر هنری وزین فراهم نباشد هم هنرمند، تهیه‌کننده و هم مخاطب زیان می‌کنند. مشکل اینجاست که رسانه ملی به عنوان مهمترین وسائل تبلیغ پیچ را بر روی خوانندگان مجاز محدود می‌‌کند از طرف دیگر هیچ چاره‌ای هم جهت راه‌اندازی یک شبکه مجاز داخلی اندیشیده نشود بستر برای حضـور خوانندگان غیر مجاز و غربی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای فراهم می‌شود اینجا اتفاق ناخوشایندی برای موسیقی خواهد افتاد. مسئله دیگر اینکه قانون کپی رایت در کشور رعایت نمی‌شود. تهیه‌کننده سرمایه هنگفتی را برای تهیه اثر هنری می‌گذارد ولی این مخاطب غیر حرفه‌ای از طریق کپی غیرقانونی و یا دریافت موسیقی از طریق اینترنت کار به تهیه غیرقانونی اثر می‌کند حاضر نیست بهای اندکی به اثر مورد علاقه خود بپردازد، تهیه کننده هم متزیان می‌شود. مساله دیگر اینکه حضـور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر احترام خاصی به اهالی این حوزه بود که مسئولان جهت فعالان این موسیقی قائل شدند و همان گونه که می‌بینید کنسرت‌های متعددی در این حوزه در کشور برگزار می‌شود و این توجه حضـور جای خوش بینی قدردانی از وزارت ارشاد دارد ولی هنوز چارچوب‌ها معین متعارف نیست حیطه فعالی ت هنرمندان حوزه موسیقی پاپ تعریف معین ی ندارد خطوط قرمز و مرزها معین نیست. شما این حرف‌ها را از زبان کسی می‌شنوید که همواره مورد حمایت و لطف وزارت ارشاد قرار گرفته چون همواره قانونمدار و به قانون احترام گذاشته اگراختلاف نظری داشته در مسیر تعلت و گمانه زنی و آسیب شناسی بوده است. اکنون در این فضای غبارآلود عده‌ای به صورت غیر مجاز غیرقانونی آثار را به راحتی و با کمترین هزینه تولید می‌کنند در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند، آن نیز در کشوری ارزشی چه به لحاظ شرعی چه به لحاظ مسائل اخلاقی اشعاری می‌شنویم که به دور از منزلت اجتماعی جامعه ماست و متأسفانه به عنوان موسیقی پاپ کشورمان به دنیا معرفی می‌شود.

جهت برطرف کردن این مشکلات، چه‌نظری دارید؟
من معتقدم موسیقی هر کار هنری دیگری درآمد بسیاری ندارد جوانی که سراغ هنر می‌رود جویای نام است این خصلت ناگزیر هنر و جوانی است هم اکنون مسئولان فرهنگی خوب است در وهله اول از جوانانی حمایت کنند که جویای نام در هنر یا ورزش هستند تا راه خطا، بعد از حمایت او را هدایت کنند و مسیر درست را به جوان نشان دهند بعد از هدایت و شروع فعالی ت هنری باید بر نوع عملکردش نظارت صورت گیرد اگر خطایی صورت گرفت بحث ممیزی به میان می‌آید باید خطوط فضای فعالی ت معین شود و دولت جهت آثار ارزشمند و با محتوا هزینه کند اکنون این هزینه فقط به لحاظ مادی نیست بلکه حمایت‌های معنوی را در برمی‌گیرد و همان گونه که گفتم باید بستر لازم جهت تبلیغات آثار با منزلت فراهم شود تا آثاری که غیرقانونی است و اشعارشان پر از افکار منفی است در جامعه جایی پیدا نکند.

اما همین عدم فعالانی همچون شما که از بلندگوهای موسیقی پاپ بوده‌اید همیشه نگاه فکری به این موسیقی داشتیدو ۴ سال سکوت می‌کنید اثری ارائه نمی‌دهید، بستر برای عده‌ای که حضورشان جهت نسل جوان مخرب است فراهم نمی‌شود؟
حضور و موفق یت یک هنرمند همیشه به خودش بر نمی‌گردد گاهی آماده نبودن بستر لازم برای مثبت، کار را برای هنرمند دشوار می‌کند، هنرمند این توقع را دارد که از نوع نگاهش حمایت شود اما من در این چهار سال گرچه آلبومی منتشر نکردم اما در این عرصه حضـور داشتم و ۲ سال قدیم در جشنواره موسیقی فجر به عنوان آغازگر بخش پاپ در جشنواره موسیقی فجر با یک ارکستر ۷۰ نفره به روی سن رفتم همین طور در سال بعد به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره موسیقی فجر آثار را بررسی می‌کردم و بشدت درگیر کانون موسیقی امروز ایرانیان بودم که در این کانون نشست‌های تخصصی برگزار می‌شد با حضـور پیشکسوتان حدود یک سال نیم مشغول تنظیم اساسنامه این کانون با یاری حقوقدانان بودیم. این کانون کمیته‌های مختلفی دارد مسائل مهمی چون بیمه هنرمندان، ایجاد انگیزه برای هنرمندان جوان و… از فعالی ت‌های ما در این کانون است که خوشبختانه تاکنون نتایج موثر ی هم داشته است.

آقای اعتمادی، نام آلبوم را«باید به تو برگردم» گذاشتید، حس می‌کنم . نام نوعی بازگشت به خویشتن را نشان می‌دهد! چرا این نام را انتخاب کردید؟
«باید به تو برگردم» بازگشت به بهتر ‌ها و خوب ی‌هاست، بازگشت به خاطرات زیبا، اشویِژگزینشه بهتر ، خصلت‌های خوب و پسندیده هر آنچه و هر آنکه زیباست و شما گاهی دلتان برای این خوب ‌ها و بهتر ی‌ها تنگ می‌شود و حس می‌کنید جایشان در زندگی شما خالیست باید به آنها برگردید.

چه اتفاقی در این آلبوم می‌افتد این آلبوم چه فرق ‌هایی با آثار قبلی شما در نوع نگاه خواندنتان دارد؟
کلام در این آلبوم مثبت زیباست از دریچه‌ای زیبا به هستی و آدم ‌ها نگریسته شده است، مثلاً ما وقتی از دست کسی ناآسان می‌شویم می‌توانیم بگوییم «برو وقتی رفتی می‌فهمی من کی بودم» اما در این آلبوم حتی این کنایه‌ها دیده نمی‌شود. وقتی جایی اینطور به داستان، نگاه می‌شود که «باعشق برو وقتی با عشق نمی‌مونی» یعنی این نگاه همراه با احترام وجود دارد. مهمترین اتفاق این آلبوم فرق محتوایی کلام است که زیاد موقرانه است در من انگیزه تولید یک تاثیر را ایجاد کرد احساس می‌کنم خداوند این جرقه را در من به جود آورد که ضمن اینکه نگاه دیگری به زندگی داشته باشم بلکه بتوانم مبلغ آن باشم.

خیلی از خوانندگان جوان موسیقی پاپ با بهروز صفاریان همکاری می‌کنند اتفاقاً این موزیک ساز تاکنون خوب عمل کرده است ولی فکر نمی‌کنید این همکاری‌های وسیع آثار را از آن جهت که موزیک ساز یک نفر است شبیه به می‌کند ؟
بهروز صفاریان آهنگ ساز زیاد خوش‌ذوق باهوشی است ذائقه مخاطب را به بهتر ی می‌شناسد، ایشان در این آلبوم زحمت موزیک سازی تنظیم ۳ قطعه را کشیدند که نه‌فقط متنوع می باشند بلکه معتقدم با هیچ کدام از آثار بهروز صفاریان شباهت ندارد. او می‌داند برای چه جنس صدایی چه آهنگ ی بسازد و همین طور دیگر موسیقی ساز این آلبوم رسول رساما مستعد و تواناست.

فکر می‌کنید استقبال از آلبوم تازه‌تان چقدر باشد؟
من تاکنون ۹۸ ترانه خوانده‌ام ۷۰ شب اجرا داشته‌ام. از تیراژ بالای یک میلیون داشته‌ام تاکمتر از ۱۰۰ هزار تا، شاهد تمام اتفاق‌ها و فراز نشیب‌های حوزه موسیقی بوده‌ام. هیچ به تیراژ فکر نکرده‌ام وتعداد مخاطب جهت م در اولویت نبوده بلکه آنچه جهت م ارزش دارد این است که همان تعداد افرادی که مخاطب صدای من هستند این آلبوم را رفیق داشته باشند و اگر آن را گوش دادند لذت ببرند و از آن رضایت داشته باشند این از تمام چیز برای م مهمتر است.

برای اجرای کنسرت برنامه‌ای دارید؟
تهیه کننده این آلبوم مؤسسه فرهنگی هنری نهاله رودکی است که نگاه محترمانه‌ای به اثر من داشتند قرار است برای اجرای کنسرت‌ها برنامه‌هایی نیز در تهران وشهرستان‌ها و شاید خارج از کشور داشته باشند که فکر می‌کنم از پائیز برنامه‌هایی در نظر گرفته باشند.

مطلب پیشنهادی

افزایش ممبر واقعی کانال تلگرام

افزایش ممبر واقعی کانال تلگرام تمامی ممبر ها ایرانی هستند و خودشان عضو می شوند …